Przywileje samochodów elektrycznych, o których nie wie nawet policja

 

Jazda buspasem czy darmowe parkowanie na płatnych parkingach. Chcecie takich przywilejów? Kupcie sobie samochód elektryczny. Jest jednak pewien problem. Właściwie to kilka. 

W Polsce jeździ więcej samochodów na torf niż tych spełniających wymagania ustawy

Szczególne traktowanie samochodów elektrycznych zapewnia ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która  która zaczęła obowiązywać 22 lutego 2018. Wmyśl zapisów tej ustawy w całym kraju dopuszcza się korzystanie z buspasów przez samochody elektryczne.  ALE:

  • Samochodami elektrycznymi w rozumieniu tej ustawy są jedynie auta o napędzie elektrycznym napędzane energią, która jest w nim kumulowana i doprowadzana z zewnątrz.  Wirtualna Polska zauważa, że pod ustawę załapują się jedynie „czyste” elektryki  takie jak Nissan Leaf, Renault ZOE czy Volkswagen e-Golf.
  • auta elektryczne o ktorych wyżej mowa, będą mogły korzystać ze swoistego uprzywilejowania jedynie do 1 stycznia 2026.
  • zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami – czyli lokalnie mogą istnieć przepisy znoszące przywileje nadane przez ustawodawcę.
  • właściciele samochodów elektrycznych nie ponoszą kosztów, zostawiając auto na miejskim płatnym parkingu – taki przywilej daje im ustawa o drogach publicznych. Tak jednak także mamy do czynienia z ograniczeniem definicji samochodu elektrycznego. Właściciele hybryd czy aut elektrycznych wspomaganych z ustawy są wyłączeni.

Czym jest „pojazd elektryczny”?

Poniżej definicja według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Definicja pojazdy elektrycznego według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Jak rozpoznać „czystego” elektryka? No właśnie…

Jak podaje serwis wysokienapiecie.pl, jedynie niewielka część jednostek urzędniczych odpowiedzialnych za utrzymanie parkingów, a nawet nie wszyscy policjanci zdają sobie sprawę z wejścia w życie nowych przepisów. Ci, którzy o nich wiedzą, również mają twardy orzech do zgryzienia. W końcu nie każdy potrafi odróżnić wspomniane BMW i3 w wersji „czysto” elektrycznej od takiego samego auta wyposażonego w ekstender, czyli silnik spalinowy, który w razie potrzeby ładuje baterie auta

USTAWA z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

USTAWA z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych do pobrania tutaj.

A  samochód na torf to nie takie złe rozwiązanie?

Czytaj też