Czy można kierować jedną ręką?

 

Czy podczas jazdy samochodem można zdjąć zdjąć jedną rękę z kierownicy? Albo obie?

Zacznijmy od początku

Właściwe przygotowanie do jazdy to jedno z zadań egzaminacyjnych. Od tego elementu zależy nie tylko Twój komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy, a na egzaminie wpłynąć może na jego sukces. Mówiąc w skrócie – dobre ustawienie fotela daje Ci wygodny dostęp do elementów sterowania pojazdem i… kierownicy, która jest jednym z tych elementów.

Co ciekawe całkiem spora grupa kierowców nie ma zielonego pojęcia jak przygotować się do jazdy, właśnie w zakresie ustawienia fotela, lusterek i kierownicy (tak, tak, kierownicę też reguluje się!), a olśnienia dostają podczas  takich szkoleń jak to organizowane przez Michalczaka.

Technika kierowania pojazdem podlega ocenie egzaminatora

Notoryczne gaśnięcie silnika, brak płynności jazdy, nieumiejętność posługiwania się sprzęgłem, hamulcem, gazem czy wręcz niewłaściwy chwyt kierownicy trudno nazwać właściwą techniką kierowania. Na egzaminie częstym problemem jest umiejętność korzystania z wycieraczek, ogrzewania tylnej szyby i lusterek, nawiewu czy klimatyzacji, a przecież elementy wpływają na bezpieczeństwo jazdy.

Jak trzymać kierownicę?

Właściwe ułożenie rąk na kierownicy nie tylko pozwoli na optymalne jej wykorzystanie, umożliwiając wykonanie dużego skrętu „na raz” bez odrywania rąk z jej wieńca, ale i… zapobiegnie poważnym urazom.

Wyobraź sobie, sytuację w której przedramiona zakrywają środek kierownicy gdzie zamontowana jest wybuchająca  poduszka powietrzna, a twoje (zwichnięte już) ręce mkną w kierunku głowy popchnięte eksplozją ładunku poduszki. No właśnie.

Przyjęło się, że optymalne ułożenie rąk na kierownicy odpowiada ułożeniu wskazówek zegara na godzinę 13:50 lub 14:45.

Właśnie dlatego trzeba dobrze ustawić lusterka (i z nich korzystać)

Czy można kierować jedną ręką?

To zależy.

Puszczenie zdjęcie jednej lub obu rąk z kierownicy podczas egzaminu na prawo jazdy żadnym błędem nie będzie – o ile stoisz na światłach, w korku itp. Jazda bez trzymanki nie jest w dobrym guście.

W sytuacjach, dużego natężenia ruchu oraz gdy Twoja reakcja musi być szybka kierownicę najlepiej jest trzymać oburącz.

Hołowczyc w swojej książce twierdzi, że jazda pustą drogą czy nawet autostradą to sytuacja w której jedną rękę z kierownicy można zdjąć bez szkody dla bezpieczeństwa jazdy i trudno mu racji nie przyznać.

Co zrobić z wolną ręką? Cóż. Zagospodarujcie ją sobie jakoś sami tak jak lubicie najbardziej.

„Żaden mężczyzna nie przyzna się, że jest kiepskim kochankiem lub kierowcą”

Czytaj też