Czy publikowane przez WORD wyniki zdawalności są miarą wartości OSK?

 

Zbliża się koniec roku, a więc czas publikowania przez WORD-y wyników zdawalności OSK, potocznie zwanych rankingami zdawalności. Niestety, z rankingami jest tak jak z wyborami miss, albo nie – to zupełnie tak jak uznanie Fiata Multipli najgorszym samochodem roku.

Tak, tak, to prawda. Fiat Multipla został mianowany przez gazetę Time najgorszym modelem samochodu wyprodukowanym w 1998 roku, a rok później Multipla znalazła się jako eksponat na wystawie Different Roads w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku. Mimo to istnieje całkiem spora (serio!) grupa kierowców, którzy bardzo cenią sobie walory tego samochodu, i to pomimo tego, że Multiplę projektował (podobno) ten sam facet, który na co dzień zajmuje się projektowaniem kombajnów zbożowych.

I to porównanie w naturalny sposób kieruje nas do kultowych rankingów zdawalności OSK, gdyż mniej więcej (procentowo) taka sama garstka osób wie, czym tak naprawdę one są i jak można je… obejść aby znaleźć się na podium.

Czym kierujesz się przy wyborze OSK? Możesz wybrać max 2

View Results

Loading ... Loading ...

Żeby nie było: nie można mierzyć wszystkiego jedną i tą samą miarą. Na szycie rankingów zdawalności jest oczywiście miejsce i dla wybitnych, doskonałych szkół nauki jazdy.

Warto jednak wiedzieć jakie dane przedstawiają i jak budowane są te opracowania:

  1. Rankingi podają ile procent kursantów danego OSK zdało egzamin za pierwszym razem. Idąc tym tropem należy sądzić, że nauka jazdy z najwyższym odsetkiem zdawalności uczy głównie zdania egzaminu (bo przecież o to chodzi w rankingu). Cała reszta jest niepotrzebna „bo tego nie ma na egzaminie”.
  2. Główną przyczyną niepowodzeń egzaminacyjnych jest stres, a nie słabe przygotowanie przyszłego kierowcy, ale słupki statystyczne nie są tym zainteresowane.
  3. Rankingi przedstawiają dwa rodzaje danych:
    1. Zdawalność ogólna – oznacza średni poziom zdawalności na wszystkie kategorie prawa jazdy w zakresie których nauka jazdy prowadzi szkolenia. Dlaczego to takie istotne? Otóż egzamin na prawo jazdy „ciężkich kategorii”  cechuje się nieporównywalnie wyższą zdawalnością niż najpopularniejsza kategoria B prawa jazdy. Oznacza to, że OSK może mieć kiepską zdawalność na kategorię B (która Cię interesuje), ale doskonałą (jak większość ośrodków) zdawalność na kategorię C, D, D+E,  ale średnia zdawalność jednak będzie już wychodziła całkiem przyzwoicie.
    2. Zdawalność na konkretną kategorię prawa jazdy – patrz pkt 1.
  4. Publikowane wyniki zdawalności nie przedstawiają wyników wszystkich szkół nauki jazdy. W opracowaniach pomijane są bowiem mniejsze ośrodki szkoleniowe, których zdawalność bywa wysoka.
  5. Przepisywanie kursantów „rokujących” kursnatów do innych OSK. To już działanie po stronie nauk jazdy. Zdarza się bowiem, że w mieście może funkcjonować kilka szkół pod taką samą nazwą, różniące się jedynie… podmiotem który je prowadzi. Jak to działa? W trakcie szkolenia kursant najlepiej rokujący przypisywany jest do tej szkoły, która według właściciela powinna znaleźć się w rankingu. Dzięki takim działaniom do nauki jazdy pod nazwą „OSK Super Mega Wypas Zdawalność, Grażyna Dziąsło” trafiają same orły, i to nic, że „OSK Super Mega Wypas Zdawalność, Janusz Dziąsło” prowadzi naukę jazdy z wynikiem zdawalności na poziomie miernych 18 procent. W miasto i tak pójdzie radosna wieść, że w „OSK Super Mega Wypas Zdawalność” zdasz na prawko za pierwszym razem.
  6. Kampanie reklamowe prowadzone przez nauki jazdy powodują sytuacje w których jednym mieście kilka szkół nauki jazdy reklamuje się najwyższą zdawalnością. Oczywiście nikt już nie docieka o jaką zdawalność chodzi (patrz pkt 3), ani jaki okres badania właściciel reklamowanego OSK ma na myśli, i czy w ogóle kiedykolwiek jego nauka jazdy charakteryzowała się najwyższą zdawalnością.
  7. Podawanie przez OSK ogólnej zdawalności – dotyczącej egzaminów teoretycznych i praktycznych. Jak wiadomo testy na prawo jazdy zdać jest łatwiej niż egzamin na mieście, więc zdawalność egzaminów teoretycznych danego OSK winduje ogólną zdawalność nauki jazdy. O jakich różnicach mówimy? Dla przykładu ogólna zdawalność egzaminów praktycznych na kategorię B prawa jazdy zdawanych w bytomskim oddziale WORD wyniosła w 2015 roku 26,70, jeśli jednak podamy średni wynik zdawalności (z egzaminów praktycznych i teoretycznych) otrzymamy prawie 35-procentową zdawalność, a to już całkiem przyzwoity wynik. Skąd ta wartość? Ogólna zdawalność została wywindowana przez 42,24 % wynik zdawalności egzaminów teoretycznych.

Powodzenia na egzaminach 🙂

Czytaj też