Dobre ustawienie fotela i lusterek potrzebne nie tylko na egzaminie

 

Aż 10 % kierowców kwalifikuje się do ponownego przeszkolenia i to wcale nie z powodu nieznajomości zasad ruchu drogowego – chodzi o właściwą pozycję za kierownicą. A przecież właściwe ustawienie fotela i lusterek jest jednym z elementów egzaminu na prawo jazdy.

Prawidłowo ustawione lusterko zewnętrzne

Zimny łokieć lub ekierka, jednoręki bandyta, mydełko Fa (pchanie kierownicy zamiast jej ciągnięcia) – to tylko niektóre grzechy kierowców, którzy nie wiedzą, jak powinni siedzieć za kierownicą. Co ciekawe, celują w tym kierowcy, albo bardzo młodzi wiekiem, albo tacy, którzy za kółkiem czują się zbyt pewnie. Najwyraźniej, wychodząc z założenia, że odprężona pozycja jest mniej męcząca, zanadto odchylają oparcie fotela. Niektórzy do tego stopnia, że oglądają świat przez boczną… tylną szybę.

„Żaden mężczyzna nie przyzna się, że jest kiepskim kochankiem lub kierowcą”

Właściwa pozycja za kierownicą – banał?

Gdy… …grozi Ci…
Siedzisz zbyt blisko kierownicy
Brak możliwości szybkiej reakcji – łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz „nokaut” w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy
Siedzisz za daleko
Utrudnione obracanie kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie)

Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa
Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka  towarzyszy uderzeniu bez zapiętego pasa

Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek
Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem)

Przygotuj się do jazdy

Właściwa pozycja za kierownicą ma przede wszystkim zapewnić Ci bezpieczeństwo.

Właściwe ustawienie fotela i kierownicy zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund!

  1. Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów – po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
  2. Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
  3. Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
  4. Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud – warto z nich skorzystać.
  5. Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
  6. Dopiero teraz ustaw wszystkie lusterka.
  7. Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
  8. Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.

Ustawienie lusterek na egzaminie

Przygotowanie do jazdy jest jednym z elementów egzaminu na prawo jazdy. Złe ustawienie fotela i lusterek może nawet kosztować Cię oblaniem egzaminu. Kryteria oceny – to oceniają egzaminatorzy (z rozporządzenia w sprawie egzaminowania):

  • w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
  • w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
  • w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
  • zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;

Czytaj też