Egzamin będzie trudniej zdać, bo „rewolucja” nie niesie ułatwień a… głównie zaostrzenie wymagań egzaminacyjnych

 

„Rewolucyjne zmiany w egzaminach na prawo jazdy” nie niosą ze sobą żadnych ułatwień. Wręcz przeciwnie – egzamin na prawo jazdy będzie trudniej zdać.

Co planuje ministerstwo?

Wbrew medialnym doniesieniom planowane przez resort zmiany w egzaminach na prawo jazdy nie niosą za sobą ułatwień a…. obostrzenia.

Egzaminator będzie musiał Cię oblać

Wejście w życie nowych przepisów spowoduje konieczność oblania Cię, w przypadku popełnienia błędu z tzw tabeli błędów. Dziś terminator WORD w takiej sytuacji ma możliwość wyboru pomiędzy przerwaniem  egzaminu a zaznaczeniem błędu przy wykonaniu aktualnie realizowanego zadania egzaminacyjnego.

Nowe błędy w tabeli błędów

W tabeli błędów mają pojawić się nowe błędy, których popełnienie skutkować będzie obligatoryjnym przerwaniem egzaminu na prawo jazdy. Co ciekawe, aby egzaminator mógł przerwać Twój egzamin wystarczyć ma spowodowanie potencjalnego zagrożenia. Nowe błędy egzaminacyjne, których popełnienie skutkować będzie przerwaniem egzaminu na prawo jazdy

  1. Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym. Wystarczy więc, że egzaminator uzna, że Twoje zachowanie może skutkować wypadkiem lub kolizją.
  2. Niezastosowanie się do znaku zakaz ruchu.
  3. Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.

Porównaj nową i starą tabelę błędów: Nowa tabela błędów zaostrza wymagania egzaminacyjne.

Ułatwiacze jazdy będą dozwolone

Rząd chce zezwolić na stosowanie kamer cofania, czujników parkowania oraz asystenta ruszania na wzniesieniu. Problem w tym, że te systemy wcale nie pomogą w zdaniu egzaminu na prawo jazdy.

  • czujnik parkowania nie określi odległości bocznej od zaparkowanego pojazdu, nie zauważy krawężnika, ani nie zaparkuje za zdającego tak, aby manewr był zgodny z wymaganiami egzaminacyjnymi
  • kamera cofania ułatwi jazdy pasem ruchu osobie, która nie potrafi cofać po łuku, nie pomoże też w przypadku najpopularniejszego parkowania prostopadłego, a w przypadku marginalnego parkowania równoległego problemem nie jest ograniczone pole widzenia, a umiejętność manewrowania pomiędzy dwoma pojazdami i zaparkowanie w rozsądnej odległości od krawężnika a nie na nim.
  • asystent ruszania na wzniesieniu nie działa podczas wykonywania zadania„ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu”, a w przypadku niektórych modeli aut, jest dezaktywowany w chwili uruchomienia hamulca ręcznego.

Instruktorka nauki jazdy z Lublina Renata Dziadko mówi wprost:

Asystent ruszania na wzniesieniu nie pomaga wykonaniu ruszania na wzniesieniu na placu WORD.

System nie ułatwi więc zdania egzaminu na prawo jazdy na placu manewrowym WORD, a  ruszanie na wzniesieniu w ruchu miejskim… nie podlega ocenie egzaminatora tak, jak ma to miejsce na placu manewrowym ośrodka.

Termin wejścia w życie opisanych wyżej zmian nie jest jeszcze znany. Czytaj więcej Duże zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Znamy najnowsze pomysły rządu.

Mniej pracy dla egzaminatora

Już od 1 lipca 2019 egzaminator w ciągu godziny będzie mógł przeprowadzić nie więcej niż jeden egzamin praktyczny w zakresie kat. B prawa jazdy i maksymalnie 8 w ciągu jednego dnia.  Ta organizacyjna zmiana ma ukrócić wielogodzinne oczekiwanie na swoją kolejkę i zmniejszyć stres egzaminacyjny. Ograniczenie jego poziomu powinno następować już na etapie szkolenia w OSK, bowiem kursant wyszkolony w dobrej nauce jazdy wie czego spodziewać się na egzaminie, co w znacznym stopniu ogranicza stres egzaminacyjny.

Czytaj też