Nie potrafisz wykonać któregoś z tych zadań-nie zdajesz egzaminu na prawo jazdy. Oto wszystkie zadania egzaminacyjne jakie musisz wykonać podczas egzaminu praktycznego na prawo jazdy.
Zasady egzaminowania reguluje rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach zwane potocznie instrukcją egzaminacyjną. To właśnie tam zawarte są zadania egzaminacyjne, kryteria oceny, czasem nawet – w zależności od zadania egzaminacyjnego – kolejność wykonywania czynności.
Jak więc widzisz egzamin na prawo jazdy to nie przypadkowe czynności czy chaotyczna jazda po mieście, wszystko bowiem jest z góry ustalone, poukładane min po to, aby każdy na egzaminie miał równe szanse.
Poniżej wszystkie zadania egzaminacyjne na egzaminie praktycznym. Twój instruktor powinien to z Tobą przećwiczyć.
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części – zadania wykonywane na placu manewrowym ośrodka egzaminowania i w ruchu miejskim. Po zaliczeniu części egzaminu odbywającego się na placu manewrowym ośrodka egzaminacyjnego, wyjeżdżasz na miasto. Niestety, jeśli na mieście powinęła Ci się noga, egzamin poprawkowy zdajesz ponownie na placu i na mieście, mimo tego, że plac wyszedł Ci śpiewająco.
[poll id=”20″]
Zadania na placu
Zadania egzaminacyjne |
Kryteria oceny |
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. |
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo przez system teleinformatyczny ośrodka egzaminowania elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
– jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 min.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest następująco: 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element z pomiędzy elementów pkreślonych w lit. f-m.
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym,
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu
i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu
i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną
szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości
głowy,
– jeżeli występuje,
|
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu |
pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,
1) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia
w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
2) płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
4) nienajeżdżanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich,
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu. |
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu |
1) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
|
Zadania w ruchu miejskim
Zadania egzaminacyjne (Tabela nr 7 Dz.U. 2012 nr 0 poz. 995)
Poz. | Zadania egzaminacyjne |
1 | Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
2 | Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
3 | Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
4 | Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu |
5 | Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) |
6 | Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych |
7 | Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną |
8 | Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy |
9 | Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)* |
10 | Przejazd przez przejścia dla pieszych |
11 | Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1): – prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, – skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, – równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania |
12 | Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B): – możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.), – zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego, – miejsce do zawracania wyznacza egzaminator |
13 | Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe* |
14 | Przejazd przez tunel* |
15 | Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego |
16 | Wykonanie manewru wyprzedzania |
17 | Wykonanie manewru omijania |
… | … |
19 | Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu |
20 | Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo |
21 | Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu |
22 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy |
23 | Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe: – w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla, – manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania |
… | … |
Do pobrania

Rozporządzenie w sprawie egzaminowania cz. 1 624.52 KB

Rozporządzenie w sprawie egzaminowania cz. 2 4.00 KB