Skip to main content

Jak zdać egzamin na prawo jazdy za pierwszym razem? Jak poradzić sobie ze stresem? Jak oceniają egzaminatorzy i co podlega ocenie? Postaramy się wyjaśnić w kilku w miarę prostych słowach 😉

Wiem, że zapewne to wszystko wiesz, ale wiedza na temat rodzaju i ilości zadań egzaminacyjnych na nic ci się zda, jeśli nie będziesz wiedzieć co wchodzi w ich skład i jak je wykonać – zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi.

Jeśli testy na prawo jazdy masz już za sobą, czeka Cię kolejny punkt egzaminu na prawo jazdy: egzamin teoretyczny. Jak wiesz (mam nadzieję, że w nauce jazdy powiedzieli Ci o tym) egzamin praktyczny składa się z 2 części:

  • na placu manewrowym ośrodka egzaminowania
  • w ruchu miejskim

I właśnie dziś zajmiemy się zadaniami na placu.

Ustalmy: wszystkie zadania egzaminacyjne, kryteria oceny itp to nie wybujała fantazja dyrektora ośrodka egzaminowania, czy egzaminatora, lecz zasady uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Ucywilizowany i zdatny do jako takiego przeczytania fragment odnoszący się do zadań egzaminacyjnych masz tutaj: Zadania egzaminacyjne.

Stara prawda egzaminacyjna, powtarzana z ust do ust przez wiele lat mówi:

jeśli wyjedziesz z placu, to na mieście już zdasz na pewno

To nie do końca prawda, żeby nie powiedzieć, że to zupełne kłamstwo, bowiem egzamin możesz oblać równie dobrze na placu co i na mieście, z tą różnicą, że placu można się po prostu wyuczyć (alianci podczas II wojny światowej nauczyli sterować pociskami manewrującymi gołębie), miasta niestety nie. Chociaż niektórzy próbują.

Zadania na placu

Uwaga – to będzie nudne, ale nie radzę przewijać bo to naprawdę istotne.

Podczas egzaminu na kat B na placu manewrowym ośrodka egzaminowania masz do wykonania kilka prostych zadań:

Zadanie 1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

Zadanie 2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

Zadanie 3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Zadania wymieniliśmy w jakiej będziesz je wykonywać, w przepisach regulujących egzaminowanie są to zadania: 1, 2 i… 6. Ale to Cię nie interesuje.

Wykonanie zadań egzaminacyjnych

Zadanie 1

Czyli Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za
bezpieczeństwo jazdy.

Skoro wiadomo jakie masz zadania do wykonania, warto wiedzieć CO w ich ramach masz wykonać i czego wymagać będzie od Ciebie egzaminator.

Zatem w ramach zadania 1 masz do wykonania czynności:

1. Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego

Musisz zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) obecność płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego,

Oraz

f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania „STOP”, j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych

A teraz najważniejsze: masz zaprezentować, że potrafisz sprawdzić. Musisz bowiem co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe

A to nie oznacza, że masz wyklepać wyuczoną na pamięć formułkę “poziomolejusilnikowegosprawdzasiezapomocawskaznikabagndetoweto….” Jeśli tak podchodzisz do egzaminu, to jestem przekonany, że za cholerę nie rozumiesz co mówisz, i jeśli się zatniesz, albo egzaminator zada pytanie dodatkowe – aby cię naprowadzić na właściwy tor – to i tak nie podejmiesz tej pomocy – bo nie wiesz o czym mówisz.

W przypadku dokonywania sprawdzenia światła cofania i STOP możesz  poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego. Innymi słowy – nie da się cisnąć hamulca i patrzyć czy świeci. Egzaminator może też pomóc Ci zaprezentować działanie światła cofania. Jeśli poprosisz go o to – włączasz je, a on sprawdza czy świeci, albo odwrotnie.

Które światła na włączonym zapłonie? Nie wiem. W każdym samochodzie konstrukcja układów elektrycznym jest inna. Nie ma też sensu dokładać sobie dodatkowego zadania egzaminacyjnego o przypominana sobie które światła działają przy włączonym zapłonie a które nie. Pokaz świateł przeprowadź przy włączonym zapłonie i już. 

Przy okazji: bywa, że egzaminator pomagając Ci w zaprezentowaniu świateł cofania zapyta Cie jakiej są barwy. A teraz szybciutki test (bez zastanowienia się, odpowiedz na pytanie)

[poll id=”9″]

Na wykonanie tej części zadania masz nie więcej niż 5 minut

Proste? Prooooste

Dobór elementów czynności odbywa się w sposób losowy dla każdej osoby egzaminowanej i jest dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego:  Urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych element spośród elementów (światła+pod maską).

Czyli ośrodek egzaminowania, ma coś na kształt wiaderka wypełnionego opakowaniami po zabawkach z Kinder Niespodzianka z zadaniami egzaminacyjnymi dla wszystkich zdających tego dnia. Losuje ten egzaminator, który przyszedł do pracy jako ostatni.

2. Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte

Jak ustawić fotel?

Ma być Ci po prostu wygodnie, a jednocześnie masz mieć łatwy dostęp do elementów sterowania pojazdem. Musisz wiec mieć wygodę w operowaniu sprzęgłem i kierownicą. Fotel zbyt daleko sprawi, że będziesz mieć poważny problem z operowaniem sprzęgłem, a przecież cofanie na pasie ruchu będziesz wykonywać w znacznej części na półsprzęgle. Jazda z nosem na kierownicy także będzie – delikatnie mówiąc – zbyt przyjemna. Bliskość kierownicy sprawi, że kręcenie kierownicą będzie dla Ciebie po prostu udręką.

Jak ustawić lusterka i zagłówek?

Przepisy egzaminacyjne wyraźnie wskazują JAK należy poustawiać te elementy:

  • w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
  • w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem
  • zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy

Oczywiście możesz (chociaż nie powinieneś) ustawić sobie lusterka aby widzieć linię (i nic poza tym) ale wówczas:

  • z tak ustawionymi lusterkami wyjeżdżasz na miasto, czyli martwe pole w lusterku ma mniej więcej obszar Alaski, a Ty podziwiasz fakturę asfaltu na ulicy zamiast obserwować sytuację po bokach pojazdu,
  • przed wyjazdem na miasto nie pytaj już egzaminatora (na miłość Boską), czy możesz sobie przestawić lusterka. Przecież zadanie ustawiania lusterek zostało już przeprowadzone, zaliczone, a Ty potwierdziłeś fakt jego wykonania. Drugiego podejścia do ustawienia lusterek nie ma. Jeśli już chcesz poprawić lusterka, nie pytaj egzaminatora o nic. Najwyżej da ci po łapach (ale nie spotkałem się jeszcze z takim przypadkiem).

Pamiętaj o zapięciu pasów bezpieczeństwa i sprawdzeniu czy drzwi pojazdu są zamknięte.

Mit o celowym niedomykaniu drzwi przez egzaminatora nie jest prawdziwy. Własnych drzwi pojazdu często nie domykają sami kursanci, którzy wrócili do ośrodka egzaminowania na siedzeniu pasażera. Zdarza się, że sam nie zamkniesz własnych drzwi.

Zanim potwierdzisz wykonanie zadania (skinieniem głowy, podniesieniem ręki czy jak tam się umówicie z egzaminatorem) włącz zapłon i sprawdź czy pogasły kontrolki, które na tym etapie zgasnąć powinny (drzwi!!).

Zadanie 2.

Czyli ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

W ramach tego zadania masz do wykonania następujące występujące po sobie, mało skomplikowane czynności

1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;

Zatem:

  1. Musisz włączyć światła odpowiednie do warunków w jakich odbywa się jazda. Jeśli więc pada deszcz – musisz włączyć światła mijania, ale żadnym błędem nie będzie, jeśli niezależnie od pogody włączysz światła mijania.
  2. Przed ruszeniem masz się rozejrzeć – w prawo, lewo- choćby po to aby sprawdzić czy egzaminator nie zemdlał i aby nie przejechać mu po głowie 😉
  3. Prawie na pewno będziesz mieć zaciągnięty hamulec ręczny – musisz go wyłączyć przed ruszeniem.
  4. Jeśli podczas ruszania auto zgaśnie – nic się nie stało, masz na koncie jeden błąd, a przejazd pasem ruchu musi być przeprowadzony bezbłędnie.

Czego nie możesz?

  1. Najechać na linie ograniczające pas ruchu
  2. Najechać na pachołka/ tyczkę
  3. Potrącić pachołka/tyczkę
  4. Zatrzymać w innym miejscu niż pola zatrzymania

Co się stanie jeśli podczas jazdy pasem ruchu:

Nie upewnisz się o możliwości jazdy Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Najedziesz na linię Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Przejedziesz przez linię Błąd, powtórka zadania Koniec egzaminu-negatyw
Dotkniesz pachołka Przerwanie egzaminu Koniec egzaminu-negatyw
Dotkniesz tyczkę Przerwanie egzaminu Koniec egzaminu-negatyw
Przewrócisz pachołka Przerwanie egzaminu Koniec egzaminu-negatyw
Silnik zgasł Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Zatrzymasz się Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Jedziesz na niewłaściwych światłach Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Nie wyłączysz hamulca ręcznego Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Jazda nie będzie płynna Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu
Nie obejrzysz się przez tylną szybę Błąd, powtórka zadania Powtarzasz jazdę pasem ruchu

Pamiętaj, że podczas jazdy pasem ruchu możesz popełnić jeden błąd. Popełnienie drugiego błędu: Game Over.

Nie przysługuje Ci powtórka zadania, jeżeli Twoje zachowanie zagraża  życiu i zdrowiu.  Przez zachowanie zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu na placu manewrowym uważa się:

  1. Przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowiska
  2. Najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki

Czytaj koniecznie: Egzamin na prawo jazdy: jak zrobić łuk?

Zadanie 3.

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

W trakcie wykonywania tego manewru, po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciągasz/uruchamiasz hamulec postojowy (ręczny, pomocniczy,awaryjny- jak zwał tak zwał), a następnie ruszasz do przodu zwalniając go.

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.

…a to znaczy, że

  1. Samochód nie może stoczyć się o więcej niż o 20 cm. Długość najwęższego boku kartki A4 to dokładnie 21 cm.
  2. Nikt Ci głowy nie urwie, jeśli auto zagrzebie kopytami
  3. …ani silnik zawyje
  4. Błąd popełniony podczas jazdy pasem ruchu – już się nie liczy, to zadanie rozpoczynasz z czystym kontem.

Pamiętaj, że

  1. Zbyt wczesne wyłączenie hamulca ręcznego w stosunku do puszczenia sprzęgła spowoduje, że auto stoczy się. Jeśli o max 20 cm – nic sie nie dzieje. Jeśli więcej niż o 20 cm – powtórka zadania
  2. Zbyt późne zwolnienie hamulca ręcznego w stosunku do puszczenia sprzęgła spowoduje, że auto może zgasnąć (co nie znaczy, że zgaśnie na pewno). Jeśli zgaśnie- powtórka zadania.
  3. Kontrolka hamulca ręcznego powinna zgasnąć. To oznacza, że jeśli nie opuścisz do końca dźwigni hamulca postojowego, czujnik będzie i tak widział zaciągnięty hamulec ręczny, sygnalizując ten fakt uroczą czerwoną kontrolką. Egzaminatora nie ma z Tobą w pojeździe, więc dla niego sytuacja będzie prosta – ruszasz bez wyłączenia ręcznego – powtórka zadania.

Podczas wykonywania tego zadania możesz popełnić 1 błąd.

Wyjazd na miasto z oblanym placem

Możesz wyjechać na miasto, nawet z oblanym placem manewrowym, ale tylko wówczas, gdy przyczyną negatywnej oceny było niewykonanie zadania 1.: Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

7 Comments

  • Filip Grega says:

    No niestety ten tekst nie do końca przedstawia prawdę a w każdym razie nie bierze pod uwagę pewnych faktów…

    • tomek says:

      jakich?? mozesz przedstawic te fakty?

      • Filip Grega says:

        Choćby nie we wszystkich WORDach zadanie nr 7 jest realizowane z egzaminatorem poza samochodem. Vide Szczecin. Po zadaniu nr 2 egzaminator wsiada do samochodu.

        • Monia says:

          Jaki to ma związek z egzaminem i z zadaniami realizowanymi na placu? Czy to sie jakos kloci z rozporządzeniem? Nie 😉

        • kris says:

          Zadania 7 nie wykonuje się samochodem panie instruktorze 😀

          • Filip Grega says:

            Zgadza się. Miałem na myśli ruszania na wzniesieniu czyli 6.

        • edyta says:

          No i co z tego ze wsiada. Moze jeszcze kieruje? To ze wsiada ma sie nijak do tego co tu jest napisane. To wszystko co robiłam na placu podczas egzaminu.

Leave a Reply

Close Menu

Wow look at this!

This is an optional, highly
customizable off canvas area.

About Salient

The Castle
Unit 345
2500 Castle Dr
Manhattan, NY

T: +216 (0)40 3629 4753
E: hello@themenectar.com

Wow look at this!

This is an optional, highly
customizable off canvas area.

About Salient

The Castle
Unit 345
2500 Castle Dr
Manhattan, NY

T: +216 (0)40 3629 4753
E: hello@themenectar.com