Jazda na suwak. Jaki jest właściwie przepis?

jazda-na-suwak-przepis
 

Jazda na suwak to przepis obowiązujący od 6 grudnia 2019. Jak oraz kiedy należy go stosować?

Jazda na suwak lub „na zakładkę” polega na kontynuowaniu ruchu na obu pasach do samego momentu zwężenia, a następnie przepuszczania przez każdy pojazd jednego pojazdu z pasa, który się kończy.

Jazda na suwak – przepis

Artykuł 22. ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym otrzymał brzmienie:

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.” zaś po ust. 4 dodano nowe ustępy w brzmieniu:

4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

Jak jechać na suwak?

Pojazd wpuszczany:

  • dojeżdża aż do końca dostępnego dla niego pasa jezdni,
  • nigdy nie zmienia pasa jezdni wcześniej niż przed końcem swojego pasa, nawet jeśli widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim,
  • będąc już wpuszczonym nie wpuszcza nikogo innego.

Pojazd wpuszczający:

  • wpuszcza dokładnie jeden pojazd z pasa, który się kończy i robi to dopiero przy końcu tego pasa, nie wcześniej,
  • nie wpuszcza nikogo więcej ponad pojazd, który właśnie wpuścił.
  • zachowuje odpowiedni odstęp od pojazdu poprzedzającego, by nie tworzyć fantomowego korka.

Co daje jazda na suwak?

  • zmniejszona jest sumaryczna długość korka,
  • możliwy jest szybki przejazd pojazdem uprzywilejowanym
  • poruszanie się na równych zasadach redukuje agresję kierowców.
  • odpowiednio wykonany manewr powoduje zachowanie przepustowości zwężenia jezdni.
  • dodatkowy pas za skrzyżowaniem w połączeniu z jazdą na suwak zapobiega blokowaniu skrzyżowania.

6 grudnia 2019 wprowadzono także obowiązek tworzenia korytarzy życia. Jak uformować korytarz życia? Zasada i przepisy.

Jazda na suwak w testach na prawo jazdy

Testy na prawo jazdy mają zostać poszerzone o pytania dotyczące zasady tworzenia korytarza życia oraz jazda na suwak.

Jazda na suwak w innych krajach

W wielu krajach uregulowania dotyczące jazdy na suwak funkcjonują od dawna. Jazda na suwak w niemieckim kodeksie drogowym:

Jeżeli na jezdni o wielu pasach ruchu w tym samym kierunku niemożliwa jest dalsza jazda jednym pasem lub też jeden z pasów się kończy, kierujący pojazdami znajdującymi się na sąsiadującym pasie jest obowiązany umożliwić zmianę pasa ruchu pojazdom znajdującym się na kończącym się pasie w taki sposób, aby pojazdy te zajmowały miejsce na pasie umożliwiającym kontynuację jazdy naprzemiennie z pojazdami już tam się znajdującymi („postępowanie na zamek błyskawiczny”)

testy na prawo jazdy

Czytaj też