Jazda na światłach przez całą dobę poprawia bezpieczeństwo? Nie. Więc czemu jeździmy?

 

Wprowadzenie obowiązku jazdy na światłach przez całą dobę miało poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć ilość wypadków o 20 procent. Stało się odwrotnie. Dlaczego więc jeździmy na światłach? Dla pieniędzy. Oczywiście nie swoich.

Tezę tę potwierdza biegły sądowy z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych, uważa on bowiem, że na ponad dziesięć tysięcy badanych przez niego wypadków drogowych ani razu przyczyną zdarzenia nie był brak świateł w dzień w warunkach dobrej widoczności. Podobnej pozycji nie ma również w policyjnych statystykach wypadkowych.

Obowiązek jazdy na światłach przez całą dobę wprowadzono 17 kwietnia 2007 roku

Dlaczego jeździmy na światłach?

Dla pieniędzy 🙂 Oczywiście nie naszych. Wprowadzeniu przepisu nakazującego jazdę na światłach przez całą dobę przepisu towarzyszyła kampania medialna, utworzono została nawet „Koalicja Na Rzecz Jazdy Na Światłach Przez Cały Rok”, w jej skład weszły takie firmy jak:

  • Bosch (producent żarówek i akumulatorów),
  • Hella (producent świateł do jazdy dziennej),
  • BP (producent paliwa)
  • Total (producent paliwa)

W skład koalicji weszły też inne firmy i organizacje, które nie mają często nic wspólnego z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Wynajęto firmę PR,która miała przeprowadzić kampanię mającą załagodzić społeczny opór wobec planowanej zmiany prawa. Owa firma do dziś „chwali” się na swojej stronie internetowej efektami swoich działań.

wlaczswiatla

Dlaczego producentom żarówek, akumulatorów i paliwa zależało na wprowadzeniu obowiązku jazdy na światłach przez całą dobę? Odpowiedź nasuwa się sama. Jazda na światłach obok wielu skutków negatywnych przynosi jeden niepodważalny argument na to aby obowiązek ten utrzymać – dodatkowe wpływy do budżetu.

 Nakaz jazdy z włączonymi światłami w dzień to:

  • Więcej wypadków drogowych
  • Więcej zabitych i rannych
  • Większe zużycie paliwa
  • Większe koszty eksploatacji samochodu
  • Więcej niesprawnych świateł w nocy
  • Większa emisja dwutlenku węgla
  • Więcej substancji toksycznych w powietrzu

Skutki wprowadzenia nakazu jazdy na światłach przez całą dobę

Jak pokazały statystyki, nowy przepis okazał się śmiertelnie niebezpieczny dla motocyklistów. Utracili oni szansę na szybsze dostrzeżenie ich przez kierowcę samochodu i ewentualne uniknięcie niebezpieczeństwa – przed 17 kwietnia 2017 obowiązek jazdy na światłach przez całą dobę dotyczył właśnie motocyklistów.

Więcej skutków jazdy na światłach: dadrl.pl

Źródło grafik dadrl.pl