Jazda we mgle podczas egzaminu na prawo jazdy. Na jakich światłach? Na co uważać szczególnie?

 

Jesień może i jest malownicza, ale niesie ze sobą pewne obowiązki i których pamiętać muszą kierujący pojazdami a więc i zdający egzamin na prawo jazdy. Pogoda ostatnich dni pokazała, że nie wszyscy potrafią poradzić sobie z jazdą we mgle, a w tej grupie znajdują się także… niektórzy kierowcy.

Film pochodzi z kanału Ministerstwo Nauki Jazdy. Subskrybuj aby wiedzieć więcej.

Mgła. Co robić? Jak żyć?

  • Przede wszystkim musisz zachować szczególną ostrożność, spodziewać się, że coś na drodze może pójść inaczej niż zwykle.
  • Jedź z bezpieczną prędkością. Przepisy nakazują ci jazdę z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
  • Musisz włączyć światła mijania. Jazda na światłach do jazdy dziennej we mgle czy w sytuacji gdy inne czynniki ograniczają przejrzystość powietrza nie dość, że jest wykroczeniem drogowym, ale jest po prostu idiotyczna.
  • Zamiast świateł mijania możesz użyć świateł przeciwmgłowych przednich, albo użyć obu tych świateł jednocześnie. Przepisy dają ci wolną rękę – światła przeciwmgłowe możesz użyć, ale nie musisz. Obowiązkowe jest użycie świateł mijania.
  • Jeśli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m, możesz użyć tylnych świateł przeciwmgłowych. Możesz, ale wcale nie musisz ich włączać. Musisz je jednak wyłączyć, jeśli widoczność powietrza poprawi się.
  • W trakcie wyprzedzania poza obszarem zabudowanym podczas mgły masz obowiązek dawać krótkotrwałe sygnały
    dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania.

Szczególnie musisz uważać na przejazdach kolejowych. Oprócz „zwykłych” zasad pokonywania torowisk musisz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona. W praktyce warto więc np uchylić szybę i nasłuchiwać, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy.

To na egzaminie jest, choć wciskali ci kit, że nie ma

Mgła w sposób oczywisty sprzyja parowaniu szyb. Warto więc ustawić nadmuch na przednią szybę i włączyć klimatyzację (domieszaj odrobinę ciepłego powietrza) osuszającą powietrze. To sprawi, że szyby będą wolne od pary wodnej.

Możesz włączyć ogrzewanie tylnej szyby co pozwoli na odparowanie wody nie tylko z niej, ale i lusterek zewnętrznych. Jeśli przed jazdą egzaminacyjną lusterka są zaparowane, albo pokryte kropelkami wody, po prostu przetrzyj je koszulą egzaminatora chusteczką.

Może i na egzaminie wprost tego nie ma, ale ocenie podlega przecież umiejętność posługiwania się elementami sterowania pojazdem, a jeśli jesteś zwolennikiem wolnej jazdy na egzaminie – to mgła z całą pewnością ci pomoże 😉 .

Czytaj też