Koniec z bezterminową teorią: Zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu

 

Egzamin teoretyczny nie będzie już ważny bezterminowo niedługo, a kursanci nie będą mogli uczyć się drogą e-learningu, a testy na prawo jazdy przestaną być jawne. Rewolucji będzie więcej. Znacznie więcej. Żart stał się rzeczywistością.

testy na prawo jazdy

Na początek przepraszamy. Nasz Prima aprilisowy żart stał się rzeczywistością. Ale o tym później.

Czas wyciągnąć stare kasety VHS (ktoś jeszcze wie co oznacza ten skrót?)

Kursanci będą musieli obowiązkowo uczestniczyć w zajęciach teoretycznych, a przypomnijmy, że dziś kurs nauki jazdy można robić na dwa sposoby – z teorią w OSK lub poprzez samodzielne przygotowanie do egzaminu teoretycznego i zdanie testów na prawo jazdy w WORD jeszcze przed zapisaniem się na kurs w nauce jazdy.

Projekt zmian do ustawy o kierujących pojazdami zakłada też rezygnację ze szkolenia drogą e-learningu, pomimo tego, że taki tryb nauczania coraz częściej stosowany jest w innych gałęziach szeroko pojętej edukacji. Powrót do starych dobrych metod szkolenia: filmiki wideo na wykładach + tablica i kreda…?

Kolejną rewolucją byłby powrót do… wystawiania papierowych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia. Dziś wystarczy aktualizacja PKK w systemie (ten obowiązek pozostanie).

To już nie rewolucja. To rewelacja

Inne zmiany niesione na fali nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami (niektóre):

  • obowiązkowe uczestnictwo instruktora na egzaminie. Niestety nic nie wiemy o tym, czy pomysł dotyczący zwracania części kosztów egzaminu poprawkowego kursanta został utrzymany
  • możliwość szkolenia osób z uprawnieniami – OSK. Dziś takie osoby mogą szkolić się jedynie w ODTJ
  • wprowadzenie „kursu rozszerzonego” w OSK, czyli odbywanie jazd z osobą towarzyszącą, pod nadzorem OSK,
  • możliwość ustalania stawek minimalnych za godzinę szkolenia – drogą rozporządzenia
  • zlikwidowanie tzw „Super OSK”
  • powołanie Biura do spraw Szkolenia i Egzaminowania działającego przy… wojewodzie. Marszałkowie straciliby swoje dzisiejsze kompetencje
  • przywrócenie minimalnego poziomu wykształcenia dla instruktorów (średnie) i egzaminatorów (wyższe)
  • plac i przynajmniej jeden pojazd dla danej kategorii uprawnień użytkowany wyłącznie przez OSK (koniec dzierżawą placu i leasingiem aut?)

Ciekawy zapis w noweli ustawy dotyczy testów na prawo jazdy. Baza pytań nie będzie już informacją publiczną, a publikowane miałyby być jedynie pytania przykładowe. 

Pomysły na likwidację WORD

O zdecydowanej większości propozycji zmian w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców pisaliśmy na łamach ministerstwa już wielokrotnie (nawet w formie żartu Prima Aprillisowego. Jak widać zaczynają się one krystalizować w konkretny projekt, a informacje o nim zostały zdobyte z zaufanego źródła.

Jak donosi Szkola Jazdy projekt opracował  zespół doradczy do spraw szkolenia i egzaminowania i resort infrastruktury i budownictwa Czekamy na jego publikację.

Czytaj też