Koronawirus: podstawowe działania zapobiegawcze dla kursantów, instruktorów i właścicieli OSK

 

Jak zabezpieczyć się przed koronawirusem w nauce jazdy? Poniżej podstawowe działania zapobiegawcze dla kursantów, instruktorów i właścicieli szkół nauki jazdy 

Wytyczne i rozporządzenia wydawane w związku z koronawirusem często stoją sprzeczności ze sobą, a część linków ze wskazówkami publikowanymi wcześniej przez GIS dziś już po prostu już nie działa. 

Poniżej publikujemy podstawowe, minimalne działania jakie należy podjąć celem zapewnienia ochrony swojego (i cudzego) życia oraz zdrowia w związku z występowaniem w Polsce koronawirusa. 

Propozycje przedstawione poniżej opracowano w oparciu o dotyczasową wiedzę, wytyczne i obowiązujące akty prawne w zakresie zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2.

Niezależnie od przedstawionych poniżej działań, szkolenie w nauce jazdy można podjąć jedynie wówczas, gdy zezwolą na to przepisy prawa, a zagrożenie epidemiologiczne minie zezwalając na realizowanie takiego szkolenia.

Jakie środki zapobiegawcze w nauce jazdy należy podjąć w związku z koronawirusem?

Jeśli jesteś kursantem:

  1. Każdy objęty jest ryzykiem zakażenia koronawirusem, nawet Ty.
  2. Unikaj tanich kursów nauki jazdy. Tanie szkoły nauki jazdy nie są w stanie zabezpieczyć ani Ciebie, ani swoich instruktorów przed zakażeniem. Działania zapobiegawcze po prostu kosztują.
  3. Sprawdź, czy twoja szkoła nauki jazdy dba o Twoje bezpieczeństwo. Zapytaj czy OSK ma do dyspozycji płyny dezynfekcyjne i/lub rękawiczki ochronne. Jeśli nie wyposaż się we własnym zakresie. 
  4. Unikaj szkół nauki jazdy, które nie zapewniają swoim pracownikom oraz klientom żadnych środków ochronnych ani działań w tym zakresie.
  5. Stosuj się do aktualnie obowiązujących aktów prawnych wydawanych w związku z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-Cov-2.
  6. Ogranicz do niezbędnego minimum kontakt bezpośredni z biurem swojego OSK. Wiele spraw związanych z nauką jazdy załatwisz przez internet.
  7. Unikaj płatności gotówkowych
  8. Do części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy możesz przygotować się samodzielnie, bez wychodzenia z domu i bez uczestnictwa w wykładach. Przeczytaj jak to to zrobić
  9. Odwołaj jazdę, jeśli masz podwyższoną temperaturę/kaszel, lub jesteś osobą z grupy podwyższonego ryzyka.
  10. Ręce myj po każdej jeździe używając mydła i wody, a jeśli nie masz do nich dostępu, używaj płynów/żeli na bazie alkoholu (min. 60%). Dlaczego? Bo mycie rąk ww. metodami zabija wirusa, jeśli znajduje się on na rękach. Jak myć ręce?
  11. Jazdę możesz wykonywać w rękawiczkach ochronnych i zalecamy takie rozwiązanie. 
  12. Podczas kichania zasłaniaj usta i nos zobacz jak to zrobić prawidłowo i bezpiecznie. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że aerozol zawierający aktywnego koronawirusa, powstający w trakcie kichania może przenosić się na odległość nawet 40 metrów.
  13. W trakcie jazd unikaj dotykania ust, nosa i oczu. I tu przyda się maseczka ochronna.
  14. Jeśli podczas szkolenia (wykłady lub jazda) stosujesz rękawiczki lub maseczkę ochronną – zdejmij je i wyrzuć bezpośrednio po zakończonych zajęciach.  Zobacz jak prawidłowo zdejmować rękawiczki i maseczkę.
  15. Wprawdzie pierwsze wytyczne (w tym WHO) odradzały stosowanie maseczek ochronnych, to ich zastosowanie podczas jazd i wykładów ma sens. Noszenie maseczek  maseczek ochronnych zalecają obecnie lekarze. Po pierwsze nie wiesz czy jesteś zdrowy/a, po drugie jeśli jesteś zdrowy/a, to przez czas szkolenia zabezpieczasz się przed możliwością zarażenia. 
  16. Jeśli zdajesz egzamin na prawo jazdy, stosuj się do wytycznych dyrektora ośrodka egzaminowania.
  17. Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji.

Jeśli jesteś instruktorem/właścicielem OSK:

  1. Stosuj się do aktualnie obowiązujących aktów prawnych wydawanych w związku z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-Cov-2.
  2. Pamiętaj, że do zarażenia się może dojść przez bezpośredni kontakt z wydzieliną osoby chorej, która nawet przez niemal 11 dni od zakażenia się – jak twierdzą specjaliści – może nie wiedzieć, że jest chora. W wielu przypadkach choroba COVID-19, powodowana przez koronawirusa SARS-CoV-2 przebiega bezobjawowo. Najnowsze badania wskazują, że cząsteczki aerozolu wytwarzane przez człowieka w czasie, gdy ten mówi czy nawet oddycha, mogą przenosić koronawirusa.
  3. Ogranicz do niezbędnego minimum kontakt ze swoimi klientami. Wiele spraw da się załatwić przez internet. Numer PKK kursanta z powodzeniem możesz pozyskać drogą elektroniczną. Jeśli nie wykorzystywałeś dotąd kanałów komunikacji elektronicznej – stwórz je. Z powodzeniem możesz wykorzystać komunikatory, np:
  4. Sugeruj swoim klientom dokonywanie płatności elektronicznych.
  5. Zapewnij swoim pracownikom i klientom dostęp do środków ochrony osobistej takich jak rękawiczki, maseczki na twarz, płyny/żele dezynfekcyjne. Zobacz jak zdejmować rękawiczki i maseczkę ochronną.
  6. Zapewnij swoim pracownikom 1,5-metrowe oddalenie od poszczególnych stanowisk pracy.
  7. W biurze obsługi klienta zapewni przynajmniej 1,5-metrowy odstęp od przyjmowanych interesantów.
  8. Proponuj kursantom opcję samodzielnego przygotowywania się do egzaminu teoretycznego – opcja kursu bez wykładów. Dobrym rozwiązaniem jest też oddelegowywanie kursantów do tzw “super OSK” celem zrealizowania części teoretycznej kursu drogą e-learningu. Jeśli boisz się że “super OSK” przejmie twoich kursantów skontaktuj się z Super OSK z innego miasta.
  9. Zapewnij przynajmniej 1,5-metrową odległość pomiędzy osobami szkolonymi w sali wykładowej.
  10. Organizuj jazdy tak, aby zminimalizować ryzyko bezpośredniego kontaktu pomiędzy osobami szkolonymi. 
  11. Odwołaj jazdę, jeśli masz podwyższoną temperaturę/kaszel, lub jesteś osobą z grupy podwyższonego ryzyka i zastosuj się do obowiązujących procedur.
  12. Stosuj płyny/żele dezynfekcyjne. O tym jak zrobić skuteczny i tani płyn do dezynfekcji pisaliśmy tutaj.
  13. Ręce myj w szczególności po każdej jeździe, używając mydła i wody, a jeśli nie masz do nich dostępu, używaj płynów/żeli na bazie alkoholu (min. 60%). Dlaczego? Bo mycie rąk ww. metodami zabija wirusa, jeśli znajduje się on na rękach. Jak myć ręce
  14. Wyposaż każdego instruktora w indywidualny pojemnik/dozownik zawierający płyn dezynfekcyjny. Wskazane jest, aby każdy z instruktorów miał do dyspozycji płyn dezynfekcyjny, który mógłby być użyty w sytuacji, w której umycie rąk nie byłoby możliwe (na placu manewrowym, w kabinie). Tani i skuteczny preparat dezynfekcyjny można z powodzeniem wykonać samodzielnie.
  15. Przecieraj elementy sterowania pojazdem chusteczką nasączoną płynem dezynfekcyjnym w szczególności: 
    • kierownicę, 
    • manetki, 
    • włącznik świateł
    • dźwignię zmiany biegów, 
    • dźwignię hamulca ręcznego, 
    • klamki czy inne elementy mające kontakt z dłońmi kursanta
    • stanowiska komputerowe, klamki blaty biurek itp.
  16. Podczas kichania zasłaniaj usta i nos zobacz jak to zrobić prawidłowo i bezpiecznie. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że aerozol zawierający aktywnego koronawirusa, powstający w trakcie kichania może przenosić się na odległość nawet 40 metrów.
  17. W trakcie jazd unikaj kontaktu ze śluzówką (oczy, usta, nos). 
  18. Jeśli w trakcie pracy stosujesz maseczkę ochronną i/lub rękawiczki ochronne – zmieniaj je po każdej jeździe. Zobacz jak prawidłowo zdejmować rękawiczki i maseczkę.
  19. Poddawaj samochód ozonowaniu. Idealnym rozwiązaniem byłoby ozonowanie pojazdu po każdej skończonej jeździe i rozpoczynanie kolejnej “czystym” pojazdem, poddanym wcześniejszemu ozonowaniu. O odkażaniu samochodu piszemy szerzej w dalszej części artykułu.
  20. Wprawdzie pierwsze wytyczne (w tym WHO) odradzały stosowanie maseczek ochronnych, to ich zastosowanie podczas jazd i wykładów ma sens. Noszenie maseczek  maseczek ochronnych zalecają też lekarze. Po pierwsze nie wiesz czy jesteś zdrowy/a, po drugie jeśli jesteś zdrowy/a, to przez czas szkolenia zabezpieczasz się przed możliwością ewentualnego zarażenia od osoby, która nawet nie wie, że jest nosicielem koronawirusa.
  21. Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji.

Procedura przeprowadzania jazd

Zaproponowana – całkiem rozsądna zresztą – procedura jest dziełem Rafała Auto-Holika Michalczaka z Lublina. 

Rafał chętnie podzieli się informacjami i doświadczeniem oraz obiecuje pomoc – w ramach swoich możliwości – w opracowaniu procedur dostosowanych do innych OSK. Jeśli masz własne przemyślenia w tej materii – daj znać.

Żeby nie było – Auto-Holik zalicza od dawna postój.

  1. Jazdy zaczynamy “czystym” zdezynfekowanym wcześniej samochodem. 
  2. Przed jazdą kursant powinien odkazić odkaża ręce preparatem do dezynfekcji rąk zakłada rękawiczki oraz maseczkę.  Tani i skuteczny preparat dezynfekcyjny można z powodzeniem wykonać samodzielnie.
  3. Instruktor przygotowuje się do jazdy tak samo jak kursant w pkt 2. 
  4. Po ok 2 (3) godzinach jazdy (zmiana kursanta) przerwa techniczna nie wliczana do czasu jazdy. Przerwę należy wykorzystać na przeprowadzenie dezynfekcji pojazdu i jego przewietrzenie. Najnowsze badania wskazują, że cząsteczki aerozolu wytwarzane przez człowieka w czasie, gdy ten mówi czy nawet oddycha, mogą przenosić koronawirusa. Dezynfekujemy kierownicę kokpit oraz wszystkie elementy sterowania pojazdem gałkę zmiany biegów, przełączniki, klamki itd. Dezynfekcji poddajemy elementy pojazdu które miały kontakt z kursantem. 
  5. Jeśli tylko jest to możliwe i nie stoi w sprzeczności z przepisami w zakresie prowadzenia szkolenia, jazdy można ustalać w blokach 3-godzinnych.
  6. Po zakończonej jeździe kursant i instruktor zdejmują rękawiczki i maseczki. Zobacz jak prawidłowo zdejmować rękawiczki i maseczkę.
  7. Jeśli to możliwe organizuj jazdy tak, aby kursant jeździł z jednym instruktorem. Oczywiście instruktor może mieć kilku przypisanych sobie kursantów.
  8. Idealnym rozwiązaniem byłoby rotacyjne wykorzystanie pojazdów tak, aby poddawać pojazd szkoleniowy ozonowaniu po każdej skończonej jeździe. Ozonator można wypożyczyć.
  9. Idealnym i zalecanym rozwiązaniem jest poddanie pojazdu ozonowaniu po każdym zakończonym dniu pracy. Pojazd można również próbować odkażać za pomocą myjki parowej, ale jest to bardziej skomplikowane, czasochłonne i raczej mniej skuteczne. Należy też pamiętać, że nie wszystkie elementy samochodu można poddać działaniu gorącej pary pod ciśnieniem.
  10. Jazdy na kategorie motocyklowe będą łatwiejsze i bezpieczniejsze do przeprowadzenia. Oprócz działań wymienionych wyżej – o ile mają one zastosowanie należy wprowadzić:
    • odkażanie elementów sterowania,
    • przeprowadzanie jazd wyłącznie w kasku, rękawiczkach i słuchawkach kursanta.

Jeśli macie inne pomysły jak dodatkowo możemy się jeszcze zabezpieczyć – liczymy na Waszą pomoc

testy na prawo jazdy

Czytaj też