Kto stał za propozycją zmian ustawy o kierujących pojazdami? Z koronaustawy zniknął kuriozalny przepis

 

Wczoraj 29 kwietnia odbyło się pierwsze i drugie czytanie ustawy covidowej w któej znalazły się zapisy dotyczące szkolenia w OSK. Właściciele szkół nauki jazdy bardzo liczyli na otwarcie swoich ośrodków, w ślad za luzowaniem obostrzeń. Pierwotny projekt ustawy przewidywał jednak umożliwienie szkolenia w zakresie jedynie kategorii C, C+E, D i D+E. Co z pozostałymi szkoleniami?

Webinaria zamiast wykładów

Zaproponowano takie rozwiązanie:

1. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii część teoretyczna, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020) może być realizowana przy wykorzystaniu metod on-line, polegających na transmisji w czasie rzeczywistym dźwięku i obrazu między osobą prowadzącą taką część a jej uczestnikami. Część teoretyczna niezakończona do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii może nadal być prowadzona z wykorzystaniem metodon-line, jednak nie dłużej niż przez 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. 

Uruchomienie szkoleń

2. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii część praktyczna, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, może być przeprowadzona, w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E, D i D+E, przy zachowaniu aktualnie obowiązujących przepisów  snitarno-epidemiologicznych. 

My tu gadu gadu o koronawirusie, a ZdamyTo uruchomiło nową wersję serwisu

Czyj to był pomysł?

Kształt zaproponowanych pierwotnie zmian pozwala przypuszczać, że za ich wprowadzeniem lobbowała branża transportowa. Zauważcie, że ośrodkom szkolenia zezwolono na prowadzenie szkoleń praktycznych jedynie w zakresie “ciężkich” kategorii, zupełnie pomijając kategorie A, kategorię AM oraz wszystkie kategorie B, łącznie B+E.  

Trudno mieć im to za złe. Każdy lobbuje za wprowadzeniem korzystnych dla siebie zmian, a transportowcom po prostu brakuje rąk do pracy. Któryś z posłów mógł więc użyć skrótu klawiaturowego ctrl+c, a następnie ctrl+v i voilà. Powstał projekt ustawy.

Kontrowersyjny punkt koronaustawy wykreślony

Zmianę przepisu zaproponowała posłanka Hanna Gill-Piątek (Lewica) i poseł Andrzej Kosztowniak (PIS).

Posłanka Hanna Gill-Piątek: 

Dlaczego ta kategoria została wykluczona? Prawdopodobnie jest to pomyłka, która kosztuje szkoły jazdy i wszystkich instruktorów ogromny przestój. Ja mam poprawkę dotyczącą tego samego, tylko poszerzoną o katalog niejako pozostałej części kategorii.

Skutek – autopoprawka do ustawy przewiduje wykreślenie całego kontrowersyjnego ustępu 2. Będzie można szkolić na wszystkie kategorie uprawnień.

E-kursy nadal nie uwolnione

W ślad za tym nie uwolniono e-kursów. Takiemu działaniu sprzeciwiło się wcześniej ministerstwo infrastruktury twierdząc, że ich wprowadzenie jest bezzasadne, szkodliwe i niebezpieczne, a OSK i tak muszą zorganizować szkolenie z pierwszej pomocy, którego nie da się przeprowadzić zdalnie. Teraz jednak wprowadzono webinaria, ale e-kursy nadal są dostępne jedynie dla wybranych OSK. 

To już coś, jednak webinaria mają pewne ograniczenia. Szkolenie musi odbyć się w czasie rzeczywistym, więc osoba szkolona nie może w dowolnym czasie podjąć szkolenia tak, tak jak miałoby to miejsce w przypadku e-kursów.

WORD-y stopniowo otwierane

Część ośrodków już pracuje, inne egzaminy na prawo jazdy wznowią wkrótce. Tutaj piszemy gdzie już można zdawać egzamin na prawo jazdy, a tutaj co warto wiedzieć zdając egzamin w czasie epidemii.

Bądźcie ostrożni

To, że obostrzenia mijają nie oznacza, że zagrożenie związane koronawirusem nie istnieje. Nadal trzeba zachowywać środki ostrożności, a jeśli załatwienie sprawy w nauce jazdy może odbyć się zdalnie to lepiej podaruj sobie wycieczkę do OSK. Wiele spraw w nauce jazdy możesz załatwić przez internet, łącznie z uzyskaniem numeru PKK. 

Procedura przeprowadzania jazd w czasie zagrożenia koronawirusem oraz podstawowe działania zapobiegawcze dla kursantów, instruktorów i właścicieli OSK

Autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (druk 344-A): search.sejm.gov.pl/SejmSearch/ADDL.aspx?DoSearchNewByIndex

Czytaj też