Kto stał za propozycją zmian ustawy o kierujących pojazdami? Z koronaustawy zniknął kuriozalny przepis

Wczoraj 29 kwietnia odbyło się pierwsze i drugie czytanie ustawy covidowej w któej znalazły się zapisy dotyczące szkolenia w OSK. Właściciele szkół nauki jazdy bardzo liczyli na otwarcie swoich ośrodków, w ślad za luzowaniem obostrzeń. Pierwotny projekt ustawy przewidywał jednak umożliwienie szkolenia w zakresie jedynie kategorii C, C+E, D i D+E. Co z pozostałymi szkoleniami?

Webinaria zamiast wykładów

Zaproponowano takie rozwiązanie:

1. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii część teoretyczna, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020) może być realizowana przy wykorzystaniu metod on-line, polegających na transmisji w czasie rzeczywistym dźwięku i obrazu między osobą prowadzącą taką część a jej uczestnikami. Część teoretyczna niezakończona do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii może nadal być prowadzona z wykorzystaniem metodon-line, jednak nie dłużej niż przez 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii. 

Uruchomienie szkoleń

2. W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii część praktyczna, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, może być przeprowadzona, w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E, D i D+E, przy zachowaniu aktualnie obowiązujących przepisów  snitarno-epidemiologicznych. 

http://ministerstwonaukijazdy.pl/my-tu-gadu-gadu-o-koronawirusie-a-zdamyto-uruchomilo-nowa-wersje-serwisu/

Czyj to był pomysł?

Kształt zaproponowanych pierwotnie zmian pozwala przypuszczać, że za ich wprowadzeniem lobbowała branża transportowa. Zauważcie, że ośrodkom szkolenia zezwolono na prowadzenie szkoleń praktycznych jedynie w zakresie “ciężkich” kategorii, zupełnie pomijając kategorie A, kategorię AM oraz wszystkie kategorie B, łącznie B+E.  

Trudno mieć im to za złe. Każdy lobbuje za wprowadzeniem korzystnych dla siebie zmian, a transportowcom po prostu brakuje rąk do pracy. Któryś z posłów mógł więc użyć skrótu klawiaturowego ctrl+c, a następnie ctrl+v i voilà. Powstał projekt ustawy.

Kontrowersyjny punkt koronaustawy wykreślony

Zmianę przepisu zaproponowała posłanka Hanna Gill-Piątek (Lewica) i poseł Andrzej Kosztowniak (PIS).

Posłanka Hanna Gill-Piątek: 

Dlaczego ta kategoria została wykluczona? Prawdopodobnie jest to pomyłka, która kosztuje szkoły jazdy i wszystkich instruktorów ogromny przestój. Ja mam poprawkę dotyczącą tego samego, tylko poszerzoną o katalog niejako pozostałej części kategorii.

Skutek – autopoprawka do ustawy przewiduje wykreślenie całego kontrowersyjnego ustępu 2. Będzie można szkolić na wszystkie kategorie uprawnień.

E-kursy nadal nie uwolnione

W ślad za tym nie uwolniono e-kursów. Takiemu działaniu sprzeciwiło się wcześniej ministerstwo infrastruktury twierdząc, że ich wprowadzenie jest bezzasadne, szkodliwe i niebezpieczne, a OSK i tak muszą zorganizować szkolenie z pierwszej pomocy, którego nie da się przeprowadzić zdalnie. Teraz jednak wprowadzono webinaria, ale e-kursy nadal są dostępne jedynie dla wybranych OSK. 

To już coś, jednak webinaria mają pewne ograniczenia. Szkolenie musi odbyć się w czasie rzeczywistym, więc osoba szkolona nie może w dowolnym czasie podjąć szkolenia tak, tak jak miałoby to miejsce w przypadku e-kursów.

WORD-y stopniowo otwierane

Część ośrodków już pracuje, inne egzaminy na prawo jazdy wznowią wkrótce. Tutaj piszemy gdzie już można zdawać egzamin na prawo jazdy, a tutaj co warto wiedzieć zdając egzamin w czasie epidemii.

Bądźcie ostrożni

To, że obostrzenia mijają nie oznacza, że zagrożenie związane koronawirusem nie istnieje. Nadal trzeba zachowywać środki ostrożności, a jeśli załatwienie sprawy w nauce jazdy może odbyć się zdalnie to lepiej podaruj sobie wycieczkę do OSK. Wiele spraw w nauce jazdy możesz załatwić przez internet, łącznie z uzyskaniem numeru PKK. 

Procedura przeprowadzania jazd w czasie zagrożenia koronawirusem oraz podstawowe działania zapobiegawcze dla kursantów, instruktorów i właścicieli OSK

Autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (druk 344-A): search.sejm.gov.pl/SejmSearch/ADDL.aspx?DoSearchNewByIndex

Co o tym sądzisz?