Nic nie dzieje się bez przyczyny, czyli najczęstsze zadania egzaminacyjne

 

Jakie zadania egzaminacyjne podczas egzaminu praktycznego wykonywane są najczęściej? Nic się nie dzieje bez przyczyny, więc co jest tą przyczyną dla której egzaminator wydaje polecenia określonych manewrów na drodze. Jest jedna, zasadnicza.

Jeśli kurs nauki jazdy realizowany był w dobrej szkole, nic na egzaminie nie powinno Cię zaskoczyć. Przeszkodą w zdaniu egzaminu nie powinien mieć inny pojazd egzaminacyjny niż ten, na którym odbywały się jazdy, bowiem jak mawiał Kubuś Puchatek:

Nie liczy się rozmiar. Liczy się puchatość

Duża część egzaminowanych nie zna ani zasad egzaminu, sposobu wykonania zadań egzaminacyjnych ani zadań egzaminacyjnych w ogóle, a to wszystko potęguje lęk – przed nieznanym i niepotrzebny stres egzaminacyjny, który w wielu przypadkach potrafi zupełnie odebrać rozum.

Zobacz: Statystyki WORD 2017. Gdzie najłatwiej zdać egzamin?

Rodzaj i ilość wykonywanych zadań podczas egzaminu praktycznego nie są przypadkowe. Jego przebieg precyzyjnie ustala stosowne rozporządzenie w sprawie egzaminowania, i to właśnie ono jest przyczyną dla której egzaminator ośrodka ruchu drogowego wydaje polecenia ich wykonania.

Zadania na placu

Tu wyboru żadnego nie ma. Na egzaminie wykonać musisz wszystkie zadania z poniższej tabeli. W przypadku zadania pierwszego, system ośrodka ruchu drogowego losuje jeden element spośród świateł i jeden element „pod maską”, który należy zaprezentować.

Poniżej wszystkie zadania egzaminacyjne na placu oraz kryteria ich oceny:

Zadania egzaminacyjne

 Kryteria oceny
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo przez system teleinformatyczny ośrodka egzaminowania elementy z następujących:
   a) poziom oleju w silniku,
   b) poziom płynu chłodzącego,
   c) poziom płynu hamulcowego,
   d) poziom płynu w spryskiwaczach,
   e) działanie sygnału dźwiękowego,
   f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
   g) działanie świateł mijania,
   h) działanie świateł drogowych,
   i) działanie świateł hamowania „STOP”,
   j) działanie świateł cofania,
   k) działanie świateł kierunkowskazów,
   l) działanie świateł awaryjnych,
   m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
 – jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 min.
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest następująco: 1 element z pomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element z pomiędzy elementów pkreślonych w lit. f-m.
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym,
   – w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu
     i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
   – w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu
     i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
   – w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną
     szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
   – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości
     głowy,
 – jeżeli występuje,
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli nr 9,
1) upewnienie się o możliwości jazdy,
   a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia
       w ruchu drogowym,
   b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
2) płynne ruszenie
   a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku kiedy jest uruchomiony,
   b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
4) nienajeżdżanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich,
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
1) upewnienie się o możliwości jazdy,
   a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
   b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
   c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,

Egzamin na mieście, co robić, jak żyć?

Sporym zaskoczeniem dla Ciebie będzie zapewne to, że jazda egzaminacyjna w ruchu miejskim polega przede wszystkim na… poprawnej jeździe, a nie na wykonywaniu zadań egzaminacyjnych. Zgodnie z rozporządzeniem regulującym przebieg egzaminu:

§ 23. 1. Część praktyczna egzaminu państwowego polega na: (…) wykonaniu, zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem, w ruchu drogowym zadań
egzaminacyjnych

Jak więc widzisz egzaminatora nie interesuje jedynie CZY zadania egzaminacyjne zostały poprawnie wykonane, ale przede wszystkim JAK je wykonujesz.

na co szczególnie zwraca uwagę egzaminator. Powtórzę – SZCZEGÓLNIE.

§ 27. Podczas części praktycznej egzaminu państwowego:

Egzaminator zwraca szczególną uwagę na:

a) sposób wykonywania manewrów na drodze,

b) zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego,

c) umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze,

d) skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia,

e) sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem.

Jak widzisz w egzaminatora znowu interesuje jak jedziesz, a nie czy potrafisz wykonać poszczególne zadania egzaminacyjne.

Trudno uznać technikę kierowania za poprawną, a umiejętność posługiwania się elementami sterowania pojazdem za prawidłowe w sytuacji gdy silnik samochodu gaśnie notorycznie, a samochód panuje nad Tobą a nie Ty nad samochodem. Ale spokojnie – samo zgaśnięcie silnika, nawet kilkukrotne błędem egzaminacyjnym być nie musi. Egzaminator widząc Twoje (niebezpieczne) zachowanie na drodze może po prostu nie dopuścić Cię do samodzielnej jazdy w ruchu drogowym. To on przecież ostatecznie decyduje, o tym, czy jeździć możesz czy też nie.

Zadania egzaminacyjne

Prawdę mówiąc, to one są głównie po to, aby każdy ze zdających miał takie same szanse na egzaminie. Każdy przyszły kierowca ma do wykonania te same zadania egzaminacyjne a jednocześnie każdy wykonuje je inaczej.

Pamiętaj jednak, że Twój egzamin tak naprawdę dzieje się pomiędzy tymi zadaniami, a punkty w głowie egzaminatora zbierasz już od pierwszych chwil egzaminu.

Jak długo ważny jest kurs nauki jazdy?

Zadania egzaminacyjne

Podczas egzaminu na kat. B masz więc do wykonania następujące zadania egzaminacyjne:

Poz. Zadania egzaminacyjne
1 Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2 Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
3 Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
4 Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
5 Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
6 Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
7 Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
8 Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
9 Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
10 Przejazd przez przejścia dla pieszych
11 Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1):
– prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania
12 Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
13 Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
14 Przejazd przez tunel*
15 Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
16 Wykonanie manewru wyprzedzania
17 Wykonanie manewru omijania
19 Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
20 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
21 Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
22 Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu
(manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy
23 Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe:
– w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla,
– manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania
*)   Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
**)  Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
Najczęściej wykonywane zadania egzaminacyjne
Jak wynika z powyższej tabeli egzaminator nie ma żadnego wyboru chcąc zrealizować program egzaminu – wszystkie zadania egzaminacyjne muszą zostać wykonane. Pomimo tego, że parkowania są trzy – wykonujesz  jedno,  ale oczywiście musisz umieć  przeprowadzić wszystkie, przy czym najczęściej realizuje się parkowanie prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem.
Parkowanie równoległe na egzaminie przeprowadzane jest najrzadziej. Powodem tego stanu rzeczy jest najczęściej brak miejsca. Polecenie wykonania tego manewru obwarowane jest bowiem warunkiem:
(manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego

Czytaj też