Oblany egzamin? Być może coś w nauce jazdy nie było przerabiane?

 

Bardzo trudno jest zdać egzamin na prawo jazdy nie będąc do niego należycie przygotowanym. Bywa, że jedynym sposobem na przyciągnięcie klientów do nauki jazdy jest zaniżenie ceny kursu, co prowadzi do cięcia kosztów, a taka filozofia biznesu zawsze odbija się na jakości szkolenia.

Egzamin na prawo jazdy oblewacie często na własne życzenie. Czasami jednak, wina leży po stronie nauki jazdy, którą sami wybraliście kierując się na przykład najniższą ceną kursu. Efekt jest taki, że tani OSK nie potrafi należycie przygotować Cię do egzaminu na prawo jazdy, a Ty kończysz na dodatkach w innej nauce jazdy przekraczając budżet przeznaczony na kurs, a to w efekcie często prowadzi do zupełnej rezygnacji ze zdobycia prawa jazdy bo… skończyły Ci się pieniądze i po prostu masz dość ciągłego zdawania i egzaminatora „który się czepia”. Kalkulator kursu nauki jazdy – oblicz ile tak naprawdę kosztuje kurs.

Materiały

Utarło się, że nauki jazdy udostępniają swoim kursantom materiały. To dobra praktyka o ile podręczniki zawierają niezbędny zakres wiedzy niezbędny do zaliczenia teorii, a testy na prawo jazdy zbudowane są w oparciu o kompletną oficjalną bazę egzaminacyjną.

Dziś jedynie 5 podmiotów posiada prawa autorskie do pytań egzaminacyjnych a to powoduje, że oferowane przez nie testy na prawo jazdy z całą pewnością zawierają wszystkie pytania egzaminacyjne.  Oto lista tych podmiotów.

Przy okazji – nie ma certyfikowanych testów na prawo jazdy, bo nikt nie wydaje takich certyfikatów.

Czym kierujesz się przy wyborze OSK? Możesz wybrać max 2

View Results

Loading ... Loading ...

Zajęcia teoretyczne

Kurs nauki jazdy możesz odbyć na dwa sposoby: z wykładami lub bez. Jeśli decydujesz się na drogę bez wykładów – do teorii musisz przygotować się samodzielnie, zaliczyć egzamin teoretyczny i po wyjeżdżeniu minimum 30 godzin przystąpić do egzaminu praktycznego.

Nie ma kursów eksternistycznych – to znaczy takich, w których teorii uczysz się sam(a), odbywasz jazdy i przystępujesz do egzaminu teoretycznego i praktycznego. Jeśli Twoja nauka jazdy oferuje taki kurs – działa niezgodnie z prawem, a Ciebie naraża na… dodatkowe koszty. Przecież tak jak reszta szkół pobiera opłatę za wykłady, które nie odbywają się.

Bez zapoznania się z teorią, nie ma jazd. Po prostu. A jeśli są – to zamiast ćwiczenia praktyki instruktor kładzie Ci do głowy teorię – w czasie zajęć praktycznych. Efekt? Musisz dokupić sporo jazd i to po minimum 50 zł/h. Tani kurs? Proszę bardzo.

Liczba godzin dla zajęć w zakresie części teoretycznej szkolenia nie może być mniejsza niż:

  • 26 godzin w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A2, A, B1, B, T lub pozwolenia,
  • 4 godziny zajęć teoretycznych i ćwiczeń w zakresie udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych,
  • 20 godzin w zakresie prawa jazdy kategorii C1, C, D1, D,
  • 5 godzin w zakresie prawa jazdy kategorii AM;

No ale jeśli szkoła nauki jazdy woli wypuszczać do ruchu łajzy komunikacyjne, a tobie to pasuje – to proszę bardzo – właśnie jesteś na prostej drodze aby kogoś zabić na drodze. Lub siebie. Pamiętaj, że na każdym etapie szkolenia możesz zmienić szkołę nauki jazdy.

A właśnie – wiesz ile naprawdę kosztuje kurs nauki jazdy?

Uwaga na nauki jazdy. Takie omijaj szerokim łukiem!

30 godzin jazd

Większość szkół nauki jazdy oferuje 30 godzin zajęć praktycznych. Cześć z kursantów wybiera się na egzamin po wyjeżdżeniu tego minimum. Trzeba jednak pamiętać, że

  • ilość godzin do wyjeżdżenia ustalana powinna być indywidualnie dla każdego kursanta
  • o dopuszczeniu do egzaminu praktycznego decyduje instruktor, nie kursant.

Dobre szkoły nauki jazdy oferują swoim klientom pakiety kursów zawierające różną ilość godzin zajęć praktycznych – oczywiście odpowiednio droższe od kursów standardowych.

Egzaminy wewnętrzne

Trudno jest zdać egzamin nie wiedząc czego się na nim spodziewać. Egzaminy wewnętrzne oprócz sprawdzenia wiedzy i umiejętności pozwalają na zaznajomienie się z przebiegiem egzaminu. Egzamin z teorii powinien być przeprowadzany z wykorzystaniem tej samej bazy egzaminacyjnej, która wykorzystywana jest na egzaminie państwowym, a przebieg praktycznej części egzaminu wewnętrznego odbywa się według tych samych zasad i kryteriów, co ten w WORD.

Egzaminy wewnętrzne muszą odbyć się po zakończonym szkoleniu a więc nie mogą być przeprowadzane na 30. godzinie a po 30 godzinach zajęć.

Szkolenie po trasach egzaminacyjnych

Nie ma tras egzaminacyjnych. Po prostu.

W prawdzie egzaminatorzy mają swoje „ulubione” miejsca, jednak nie ma to nic wspólnego z trasami egzaminacyjnymi, a jeżdżenie wyłącznie w koło komina sprawia, że uczysz się wyłącznie zadań egzaminacyjnych, a egzamin na prawo jazdy nie polega przecież na poprawnym wykonaniu jedynie zadań egzaminacyjnych, ale także (a może przede wszystkim) na ogólnej ocenie z jazdy. Nawet testy na prawo jazdy to nie tylko pytania z kodeksu drogowego.

Poczytaj: Egzamin na mieście: Czego wymagają egzaminatorzy?

„Tego na egzaminie nie ma”

Fakt. Żadne z zadań egzaminacyjnych nie przewiduje konieczności zaprezentowania działania wycieraczek, ogrzewania tylnej szyby, nawiewu, klimatyzacji. Jednocześnie żaden z instruktorów nie jest w stanie przewidzieć pogody na egzamin. No i cóż począć z parą na szybach..? No ale tego na egzaminie nie ma – więc nie pokazano.

Poczytaj 10 rzeczy które na egzaminie w WORD są (choć mówili ci, że nie ma).

Zaznajomienie ze wszystkimi zadaniami egzaminacyjnymi

Idąc na egzamin musisz po prostu wiedzieć co Cię tam czeka. Twój instruktor powinien zaznajomić Cię ze wszystkimi zadaniami egzaminacyjnymi – zarówno tymi realizowanymi na placu manewrowym ośrodka ruchu drogowego, jak i w ruchu miejskim.

Sukces na egzaminie zależy też od zrozumienia komend wydawanych przez egzaminatora podczas egzaminu na prawo jazdy. W jaki sposób egzaminatorzy wydają komendy do zmiany kierunku jazdy? Okazuje się, że nie tylko „w prawo / w lewo”?.

Wytłumaczenie zasad egzaminu na prawo jazdy

O tym na Ministerstwie napisaliśmy już pierdylion tekstów. Nie można iść na egzamin nie znając jego zasad a jednocześnie oczekiwać sukcesu:

Poczytaj też: Tak właśnie nauki jazdy Was kroją, a Wy się jeszcze cieszycie.

testy na prawo jazdy

Czytaj też