Od kiedy okres próbny? Nieoficjalnie wiadomo

 

Wprowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców zostało przełożone już piąty raz. Przypomnijmy, że przepisy które miały go wprowadzić miały zacząć obowiązywać od 4 czerwca 2018. Kiedy zacznie obowiązywać okres próbny dla młodych kierowców?

O przesunięciu okresu próbnego pisaliśmy tutaj: Będzie przesunięcie okresu próbnego. Mamy projekt ustawy. Część przyszłych kierowców ta informacja bardzo podbudowała, bowiem wielu z nich w nowych przepisach upatruje zmian w egzaminach na prawo jazdy, a tych przecież nie będzie, wbrew plotkom.

Wszystko przez CEPIK 2.0

Wprowadzenie okresu próbnego skorelowane jest z włączeniem odpowiedniego modułu w systemie CEPIK 2.0. Pierwszy jego moduł został wdrożony 13 ubiegłego roku  i tak naprawdę sparaliżował działanie wydziałów komunikacji chociaż resort cyfryzacji informował, że wszystko działa jak należy.  Jak donosi Wprost do dziś nie udało się uzyskać pełnej funkcjonalności systemu.

Kolejny moduł CEPIK-u miał zostać uruchomiony właśnie 4 czerwca 2018, a jego odpalenie miało dać możliwość wprowadzenie okresu próbnego. Wiadomo już, że tak się nie stanie. Wdrożenie tego modułu zostało odroczone bezterminowo, jednak jak dowiedziało się Wprost najpewniej zostanie uruchomiony gdzieś na początku 2020 roku. Spodziewać się więc należy, że to właśnie wtedy okres próbny w pełnym wymiarze zacznie obowiązywać.

okres próbny dla młodych kierowców

Okres próbny możliwy bez CEPIK 2.0

Mówi się, że wprowadzenie okresu próbnego może być zrealizowane… bez systemu CEPIK 2.0. Jak podało Radio Zet:

Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w listopadzie 2016 roku dokonało analizy, na podstawie której wynika, że jest to jak najbardziej realne. Tak naprawdę od 2013 roku nic się nie zmieniło, a pierwotny termin rozpoczęcia był stale przesuwany. Na zmianę przepisów czekamy już pięć lat, a Ministerstwo Cyfryzacji po raz kolejny było zmuszone przesunąć datę modyfikacji ze względu na opóźnienia wynikające z niedokończoną pełną wersją systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Ograniczenia dla młodych kierowców obowiązują już w Australii, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. Tam młodzi kierowcy poniżej 25 życia nie mogą przewozić żadnych pasażerów, chyba, że prowadzą z doświadczonym kierowcą. Wielka Brytania Zaś przymierza się do wprowadzenia zakazu nocnej jazdy dla świeżych kierowców.

Okres próbny: Instruktorzy za a nawet przeciw

NIK przygląda się CEPIK-owi

Systemem CEPIK 2.0 zainteresowała się Najwyższa Izba Kontroli. Wystąpienie pokontrolne do którego dotarło Wpros, jednoznacznie negatywnie ocenia prace nad tym projektem. W raporcie Izby można przeczytać np., że

łącznie pracami nad tym projektem kierowało pięć osób, z czego cztery… nie posiadały doświadczenia zawodowego związanego z zarządzaniem projektami informatycznymi. NIK kwestionuje też wydatek blisko 40 mln zł, które dodatkowo rząd przeznaczył na prace nad CEPiK 2. Z nieoficjalnych informacji wynika, że system może kosztować dwa razy więcej niż zakładano.

Brak ochoty na seks w wyniku wypadku. Poszkodowany pozwał sprawcę

Na czym ma polegać okres próbny?

Młodzi kierowcy będą pod specjalnym nadzorem i troskliwą opieką policji. Jeśli komuś prawo jazdy będzie potrzebne w szybkim znalezieniu pracy, to zdanie egzaminu wcale nie musi mu w tym pomóc. Co czeka młodych kierowców w 2018 roku?

  • Okres próbny: będzie obowiązywał młodych kierowców przez pierwsze 24 miesiące od daty wydania uprawnień. Przez pierwsze 8 miesięcy nie będą oni mogli przekraczać 50-tki na obszarze zabudowanym i 80 poza nim. Prędkość maksymalna na autostradach i drogach ekspresowych ograniczona będzie do 120 km/h.
  • W okresie próbnym młody kierowca będzie mógł popełnić najwyżej dwa wykroczenia.
  • Możliwość wydłużenia okresu próbnego o kolejne 2 lata, jeśli w czasie jego trwania młody kierowca popełni 2 wykroczenia drogowe.
  • Cofanie uprawnień do kierowania w przypadku popełnienia 3 wykroczeń w trakcie okresu próbnego.
  • Konieczność oznakowania pojazdu zielonym listkiem.
  • Obowiązkowe płatne szkolenia teoretyczne pomiędzy 4 a 8 miesiącem od daty uzyskania uprawnień. Kurs ma trwać 2 godziny i ma być przeprowadzany w WORD.
  • Obowiązkowe płatne szkolenie praktyczne przeprowadzane w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy1 godzina.
  • Zakaz pracy zawodowej w okresie pierwszych 8 miesięcy od daty uzyskania uprawnień.
  • Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem samochodu.

Prawo jazdy 2018 to dodatkowe szkolenia

Szkolenia o których mowa wyżej organizowane będą w ośrodkach ruchu drogowego i ośrodkach doskonalenia techniki jazdy. Te pierwsze organizować będą szkolenia teoretyczne (2 godziny), ODTJ-y zajmą się szkoleniem praktycznym (1 godzina).

Prawo jazdy będzie droższe

Ograniczenia dla młodych kierowców to nie wszystko.  Szkolenia, którym będą musieli poddać się nie będą oczywiście darmowe. Koszt szkolenia teoretycznego, które ma być organizowane w ośrodkach ruchu drogowego oszacowano na ok 100 zł, Szkolenie praktyczne to już inny level, bo przeprowadzać je będą ośrodki doskonalenia techniki jazdy, więc liczyć się trzeba będzie z wydatkiem rzędu ok 200 zł plus dojazd do ODTJ, a tych jak wiadomo jak na lekarstwo.

Egzamin na prawo jazdy nie zmieni się

Planowane zmiany nie wpłyną na egzaminy w ośrodkach egzaminowania. Zmiany które mają wejść dotyczyć będą tych, którzy egzaminy na prawo jazdy mają już za sobą, wbrew plotkom rozsiewanych przez nierzetelne serwisy: Prawo jazdy 2018: Tak Was robią w balona.

Okres próbny

Ma obowiązywać przez pierwsze 2 lata posiadania uprawnień do kierowania.

Ograniczenia prędkości tak, ale nie przez 2 lata a 8 miesięcy

Okres próbny będzie obowiązywał młodych kierowców przez pierwsze 24 miesiące od daty wydania uprawnień jednak ograniczenia prędkości będą obowiązywać rzez pierwsze 8 miesięcy. Wówczas młodzi kierowcy nie będą mogli przekraczać 50-tki na obszarze zabudowanym i 80 poza nim. Prędkość maksymalna na autostradach i drogach ekspresowych ograniczona będzie do 120 km/h.

 

Info: Wprost

Czytaj też