Początek końca samochodów jakie znamy w Polsce (?)

 

Samochodów z silnikiem spalinowych musi być mniej. Rząd zaplanował, że w 2025 roku po polskich drogach będzie jeździć (siedzicie?) 1 mln pojazdów elektrycznych. To dużo biorąc pod uwagę to, że w 2015 roku zarejestrowano ich zaledwie… 259 sztuk.

Sprawą aut elektrycznych zainteresował się Poseł Rajmund Miller pytając ministra energii o plany w tym zakresie:

Szanowny Panie Ministrze!

w związku z artykułem pt. „Będą rządowe dopłaty przy zakupie aut elektrycznych w Polsce”, który ukazał się na portalu geekweek.pl w dniu 22.04.2017 r. pragnę zapytać Pana Ministra czy ministerstwo planuje stworzyć ww. program.

W artykule widnieje informacja, iż Pan Minister w wywiadzie dla TVP1 zadeklarował, że ministerstwo planuje stworzenie programu, który miałby za zadanie premiować zakup samochodów w pełni elektrycznych. Według informacji ma również powstać polski w pełni elektryczny samochód. Pozwoliłoby to na rozwinięcie narodowego przemysłu. W wielu innych krajach europejskich funkcjonują już ulgi oraz dopłaty na zakup elektrycznego samochodu. Przykładowo w Norwegii właściciele ekologicznych pojazdów są zwolnieni z wysokich podatków, a także mogą otrzymać nawet aż do 11 tys. dolarów dopłaty. Według statystyk w roku 2015 w Norwegii zarejestrowano po raz pierwszy 33721 samochodów elektrycznych, w porównaniu do Polski, gdzie zarejestrowano jedynie 259 sztuk takich pojazdów. Wskazuje to jednoznacznie na to, iż Polacy niechętnie kupują samochody elektryczne zapewne z powodu braku ulg oraz słabo rozwiniętej sieci ładowania tych pojazdów. Podobne ulgi jak w Norwegii funkcjonują także we Francji, Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Elektromobilność jest niezwykle istotna w kwestii ochrony środowiska.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z uprzejmą prośbą o odpowiedź na poniższe pytania:

  1. Kiedy zostanie wprowadzony program, który ma za zadanie ułatwić zakup samochodu elektrycznego?

  2. Czy ministerstwo planuje udzielenia dotacji dla ośrodków nauki, które opracują i skonstruują polski w pełni elektryczny samochód osobowy?

  3. Jaką ilość punktów ładowania samochodów elektrycznych dofinansowało ministerstwo w 2016 roku?

  4. Jaka ilość dofinansowań i w jakim wymiarze planowana jest w roku 2017 i na kolejne lata?

Słuszna linia Rządu

Jak czytamy w odpowiedzi Michała Kurtyka – podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii:

W 2020 r. w 32 wybranych aglomeracjach:
a) w segmencie pojazdów napędzanych energią elektryczną:
– po drogach poruszać się będzie 50 tys. pojazdów
– powstanie 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania oraz
– 400 punktów o dużej mocy ładowania,
b) w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:
– po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów i
– powstanie 70 punktów tankowania.
W 2025 r. na poziomie ogólnopolskim:
a) w segmencie aut napędzanych energią elektryczną:
– po drogach poruszać się będzie 1 mln pojazdów elektrycznych,
b) w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:
– po drogach poruszać się będzie 54 tys. pojazdów,
– będą dostępne 32 punkty ładowania wzdłuż sieci bazowej TEN-T,
c) w segmencie aut zasilanych LNG:
– po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów
– powstanie 14 punktów tankowania LNG wzdłuż sieci bazowej TEN-T,
– będą funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście.

Czytaj całość:

Interpelacja nr 13745 w sprawie programu na zakup samochodów elektrycznych

Odpowiedź. Odpowiadający Michał Kurtyka – podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii