Poseł Liroy pyta co z tym polskim (narodowym) samochodem elektrycznym, resort (nie)odpowiada

 

To było gdzieś w 2016 roku, gdy dowiedzieliśmy się o narodowym programie polskiego samochodu elektrycznego, zaraz potem spadłem z krzesła, bowiem do 2025 roku po polskich drogach miało jeździć milion samochodów elektrycznych, a to jest mniej więcej tyle ile jeździ na całym Bożym świecie.

Narodowy samochód elektryczny zapowiedziany przez rząd jest jak jednorożec, wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział.

Jaki jest polski samochód elektryczny?

  • projekt nadwozia polskiej Tesli jest już gotowy
  • powstanie wiele miejsc pracy
  • powstanie sieć stacji ładowania (ORLEN buduje własne a nawet postawi elektrownie wiatrowe)
  • oto szczegóły polskiego elektryka
  • dlaczego polski elektryk śmierdzi?

Początek końca samochodów jakie znamy w Polsce (?)

Polski projekt Manhattan

Projekt programu elektryfikacji miast i wsi realizowany poprzez przesadzenie Polaków do samochodów elektrycznych rodzimej produkcji ogłoszono w 2016 roku. Tym karkołomnym zadaniem miała zająć się spółka ElectroMobility Poland (w skrócie EMP) wskrzeszona przez cztery państwowe koncerny energetyczne: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia. Ogłoszono konkurs na opracowanie karoserii, wyłoniono zwycięzcę i… póki co tyle.

Paliwa podrożeją przez… elektryczne samochody

Minął rok, postępów nie widać, Liroy straci cierpliwość

Poseł Liroy (prywatnie Marzec) chciał z Ministerstwa Energii wyciągnąć jakąś informację dotyczącą Narodowego Samochodu Elenktycznego. Niewiele wskórał, bowiem resort zasłania się… tajemnicą.

Poseł chciał wiedzieć na jakim etapie jest stan prac nad polskim samochodem elektrycznym, czy spółka EMP ma jakąś wypracowaną strategię działania na rzecz rozwoju elektromobilności, Liroy zainteresował się też wizualizacją auta, po projekt przecież został już wyłoniony w konkursie oraz kosztami jakie zostały do tej pory poniesione w ramach funkcjonowania spółki EMP oraz na co wydatkowano pieniądze, a także czy wybrano kontrahentów mających współpracować w zakresie projektu polskiego elektryka.

Ministerstwo Energii nie zarządza bezpośrednio spółką ElectroMobility Poland, ale zgodnie ze statutem pełni funkcję nadzorczą nad tym projektem. Jednocześnie właścicielami spółki są cztery największe koncerny energetyczne, które są kontrolowane przez Skarb Państwa.

Poseł pyta:

  1. Czy spółka Electromobility Poland wypracowała już własną strategię działania na rzecz rozwoju elektromobilności, tzn. czy zamierza zaangażować się w projektowanie i budowę infrastruktury, czy skupia się jedynie na projekcie auta?
  2. Czy wybrana w drodze konkursu w 2017 r. wizualizacja nadwozia jest zgodna z obecnymi planami i zostanie wykorzystana w ostatecznym projekcie pojazdu?
  3. Czy Electromobility Poland zmierzyło przewidywaną odpowiedź rynku na komercjalizacje pojazdu? Jakie są wyniki tej oceny? Jakimi narzędziami mierzono spodziewany efekt i jakie kryteria zostały przyjęte?
  4. W jaki sposób monitorowane są postępy działań spółki i na jakiej podstawie mierzone są sukcesy jej przedsięwzięcia?
  5. Kto odpowiada za monitoring i ewaluacje postępów projektów prowadzonych przez Electromobility Poland? Czy są dostępne raporty z dotychczasowych działań?
  6. Jakie działania prowadzi obecnie spółka Electromobility Poland?
  7. Na jakim poziomie zaawansowania są projekty prowadzone przez spółkę ElectroMobility Poland?
  8. Czy wybrano już kontrahentów do współpracy nad projektem polskiego samochodu elektrycznego? Jeśli nie, to na jakim etapie znajdują się rozmowy w tym celu?
  9. Jaka jest sytuacja finansowa spółki Electromobility Poland?
  10. Jakie koszty zostały do tej pory poniesione w ramach funkcjonowania spółki Electromobility Poland i na co zostały przeznaczone?
  11. Na jakim etapie są prace nad strategią biznesową dotyczącą wprowadzenia polskiego e-auta na rynek?

Przywileje samochodów elektrycznych, o których nie wie nawet policja

Poseł pyta, ministerstwo nie odpowiada

Przy tablicy poczuł się wywołany  podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii Tadeusz Skobel:

Zgodnie z planem rozwoju elektromobilności Polska jest w końcowej fazie pierwszego, przygotowawczego etapu rozwoju elektromobilności. Działalność spółki ElectroMobility Poland jest jednym z istotnych obszarów aktywności w tym zakresie –stwierdził urzędnik resortu.

Powstaną nowe miejsca pracy. Dużo miejsc pracy

Prognozy przewidują, że powstanie polskiego samochodu elektrycznego przyczyni się do utworzenia około 50 tysięcy nowych miejsc pracy w szerokiej skali do 2030 r. i to również poza łańcuchem dostaw oraz produkcją pojazdu, w tym w branżach niezwiązanych z sektorem motoryzacyjnym, tj. np. w chemicznej czy bankowej.

Powstać mają punkty ładowania:

Prowadzone są również działania na szeroką skalę w zakresie projektowania i budowy infrastruktury, Resort energii, w celu ułatwienia kierowcom poruszania się po Polsce samochodami elektrycznymi, wyodrębnił 32 aglomeracje, w których w pierwszej kolejności powinna być zlokalizowana infrastruktura zapewniająca możliwość naładowania elektrycznych pojazdów. Ministerstwo Energii planuje, że do 2020 r. powstanie 400 szybkich punktów ładowania samochodów elektrycznych i 6000 publicznie dostępnych punktów o normalnej mocy.

Przez dwa lata EMP strategii jeszcze nie wypracowało:

Trwają prace nad strategią spółki, która obejmie w sposób szczegółowy zaplanowane w biznesplanie kroki oraz związane z tym mierniki sukcesu, służące do oceny postępów prac. (…) Spółka wypracowała nową propozycję wartości dla klientów, która pozwoli stworzyć produkt atrakcyjny zarówno finansowo, jak również pod kątem parametrów funkcjonalnych.

Tajny projekt

…strategiczne znaczenie ma zachowanie poufności informacji dotyczących szczegółów projektów realizowanych przez EMP, których spółka oraz akcjonariusze nie ujawniają publicznie. Po zrealizowaniu kolejnych etapów projektu, ElectroMobility Poland S.A. przekaże istotne informacje do wiadomości publicznej, w zakresie nieobjętym tajemnicą przedsiębiorstwa. Obecnie informacje te, w ocenie Spółki i akcjonariuszy, stanowią jej przewagę konkurencyjną, a ich upublicznienie mogłoby utrudnić lub uniemożliwić skuteczną realizację ambitnych planów ElectroMobility Poland S.A.

Samochody elektryczne wcale nie są takie eko. Bo nie są eko wcale

Liroy grzecznie podziękował

Powiedzieć tyle i nic nie powiedzieć. Narodowy samochód elektryczny zapowiedziany przez rząd jest jak jednorożec, wszyscy o nim mówią, ale nikt go nie widział. To sprawa śmierdząca z daleka.

Obawiamy się, że informacje medialne dotyczące braku realnej koncepcji działań spółki są prawdziwe. Unikanie odpowiedzi posłom nie świadczy dobrze o intencjach resortu

Czyli jednak to prawda, że nikt do tej pory nie wymyślił do tej pory nic lepszego niż silniki spalinowe…

Interpelacja nr 27784 do ministra energii w sprawie działalności spółki ElectroMobility Poland SA

Odpowiedź na interpelację. Odpowiadający Tadeusz Skobel – podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii

Czytaj też