„Prawo jazdy będzie droższe o kilkaset złotych”, „Już za chwilę zmiany w przepisach na prawo jazdy. Dodatkowe opłaty i szkolenie dla kierowców”, “Prawo jazdy zdrożeje. O ile? Dodatkowy kurs i szkolenie dla nowych kierowców – cena prawa jazdy w górę. Pomysł Ministerstwa infrastruktury”, „Prawo jazdy podrożeje… Początkujących kierowców czekają dodatkowe szkolenia”, „Zdałeś egzamin na prawo jazdy? Czekają cię kolejne wydatki”, „Prawo jazdy będzie droższe o 300 zł, czy dzięki temu na drogach będzie bezpieczniej”…
…i inne brednie które wynajdziecie w Rzeczpospolitej, Dzienniku Wschodnim, Dzienniku Bałtyckim, Radiu Eska i Auto Świeci. Może i te tytuły byłyby sensacją, gdyby zawierały choć ziarno prawdy.
Dziennikarstwo to trudna sztuka, a że żyjemy w świecie fejsbuczka, funkcji kopiuj/wklej, to myślenie bywa wyłączone. Co ciekawe z tym kuriozalnym zjawiskiem mamy do czynienia w przypadku dziennikarzy najpoczytniejszych artykułów w Polsce.
Parę dni temu opublikowano rozporządzenia w sprawie kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Akt prawny wywołał burzę, bo… niektórzy dziennikarze doszli do błędnych wniosków, a kolejni te wnioski powielają Wspomniane rozporządzenie nie jest w żaden sposób rewolucyjne a powstało dlatego, że poprzednie było wadliwe. Przy okazji zawarto w nim zapisy dotyczące osób niepełnosprawnych:
W przypadku osób, które posiadają w prawie jazdy ograniczenia do kierowania pojazdami przystosowanymi do ich niepełnosprawności, do wykonywania przez te osoby zadań przewidzianych programem szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym mogą być wykorzystywane pojazdy przystosowane do ich niepełnosprawności nieposiadające funkcji wyłączenia systemów ESP i ABS. Osoby te będą mogły wykonać wszystkie zadania przewidziane programem szkolenia pojazdami przystosowanymi do ich niepełnosprawności z włączonymi systemami ESP i ABS” – czytamy w uzasadnieniu projektu.
…no i zaczęło się…
„kursy staną się obowiązkowe po 4 czerwca tego roku”
Sprawdziliśmy. Mamy rok 2018. Sprawdziliśmy ponownie i wyszło nam, że:
Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi, że do czasu wdrożenia systemu CEPIK 2.0 „nie stosuje się” uzależnionych od niego przepisów, a to bezpośrednio odnosi się do całego rozdziału 14 ustawy o kierujących pojazdami, który dotyczy okresu próbnego.
Dlaczego? Bo nie istnieje żaden akt prawny mówiący o możliwości wprowadzenia tych przepisów. Żaden.
Jakie zmiany po 4 czerwca 2018?
Żadne
Pisaliśmy o tym między wieloma innymi tutaj: Okres próbny: Sejm przegłosował ustawę, a nawet tutaj Wiemy jakie zmiany w egzaminach na prawo jazdy po 4 czerwca 2018