Wejście w życie tych zmian spowodowałoby prawdziwą rewolucję w egzaminach praktycznych na prawo jazdy. System oceny zostałby wywrócony na lewą stronę, zupełnie jak zdejmowana po ciężkim dniu pracy koszula spoconego mechanika.
Resort infrastruktury uznał, że procedury stosowane podczas prowadzenia egzaminów są skomplikowane i zbyt restrykcyjne dla osób przystępujących do egzaminu, w związku z tym potrzebna jest zasadnicza zmiana sposobu dokonywania oceny egzaminu tak, aby była ona jak najbardziej obiektywna, przez ocenę całości umiejętności kandydata na kierowcę, a w szczególności umiejętności bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym.
Prawo jazdy 2018: "Egzaminatorzy muszą oblać określoną liczbę osób"
Punkty za jazdę
Ktoś to przeczytał i zaproponował… system oceny oparty na punktacji. Jak wiadomo dziś na egzaminach praktycznych obowiązuje zasada dwóch błędów. Każdy z wykonywanych manewrów możesz raz powtórzyć – czyli drugie nieprawidłowe wykonanie danego zadania egzaminacyjnego skutkuje wynikiem negatywnym egzaminu na prawo jazdy. Oczywiście można oblać za błąd wpływający na stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym – wówczas egzamin na prawo jazdy jest przerywany, a taki błąd wystarczy popełnić .
Projekt zmian w przepisach przewiduje rezygnację ze stosowanego dziś systemu oceny. Na egzaminach praktycznych ma pojawić się punktacja.
System punktacji nie jest nowy. Z powodzeniem stosowany jest w grach komputerowych, np Super Mario Bros, czy Packman. Najpopularniejsza strzelanka czyli Half-Life wprawdzie wprost nie nalicza nam punktów za pokonanie przeciwnika, ale za to w toku rozgrywki umożliwia zbieranie lepszych broni, czy zbroi – co nie znaczy ze jest do kitu, wręcz przeciwnie.
Punkty na egzaminie w 2018 roku
W związku z powyższym proponujemy poniższy system ocen egzaminu praktycznego na prawo jazdy i to już w 2018 roku.
Czynność/sytuacja | Punkty |
Potrącenie pachołka na placu | -100 |
Parkowanie prostopadłe | +5 |
Parkowanie równoległe | +10 |
Zmiana kierunku jazdy w lewo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym -skrzyżowanie 7-wlotowe bez tramwajów |
+25 |
Zmiana kierunku jazdy w lewo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym -skrzyżowanie 7-wlotowe z tramwajami, 3 pasami ruchu i sygnalizacją świetlną |
-mana +50 -skasowanie punktów ujemnych |
Zmiana kierunku jazdy w lewo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym -pozostałe ronda |
+10 |
Niewłączenie kierunkowskazu | -15 |
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu kierowanym -policjant kieruje ruchem |
+30 pkt zdolność przechodzenia przez ściany/latarnie/znaki |
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu kierowanym -światła wyłączone |
+45 |
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu kierowanym -światła włączone |
+3 |
Przejazd przez skrzyżowanie równorzędne 4-wlotowe | życie +1 +55 |
Wymuszenie pierwszeństwa | Game Over
Tracisz wszystkie auto save |
Oczywiście system punktacji możemy rozbudować o dowolną kombinację nagród i karm pytanie tyko po co.
Half Life w swej zajebistości nie posiada systemu kumulacji punktów. Tam trzeba myśleć i kombinować aby jakoś przeżyć, a jak wciśniesz nie ten guzik w złym momencie to giniesz. Niemal zupełnie jak za kierownicą.
Więc może to całkiem słuszny model rozgrywki..?
Tekst powstał w Wydziale do Walki z Niezdawalnością Zdezorganizowaną.