Te rewolucyjne zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców są rewelacyjne? Idą zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców.
Polska Federacja Stowarzyszeń Szkół Kierowców chce zmienić zasady szkolenia i egzaminowania. Wśród proponowanych zmian znalazły się takie pomysły:
- 50-minutowe zajęcia praktyczne w ramach kursu nauki jazdy. Dziś godzina szkolenia równa się godzinie zegarowej (a godzina szkolenia teoretycznego to 45 minut),
- zmiana instrukcji egzaminowana. Nie wiadomo jednak na czym ta zmiana ma polegać, wiadomo jednak, że ma być przejrzyściej i prościej,
- niewielki wpływ zadań wykonywanych na placu manewrowym na wynik egzaminu,
- możliwość wprowadzenia ceny minimalnej za godzinę przeprowadzonych zajęć praktycznych i teoretycznych,
- zmiana wymagań dla instruktora nauki jazdy: minimum wykształcenie średnie, 3 lata stażu na kat A, 5 lat stażu na kat B, rozszerzenie uprawnień – 2 lata uprawnień na kat B,
- wprowadzenie ceny maksymalnej za przeprowadzenie egzaminu teoretycznego – 60 zł i maksymalnie 100 zł za egzamin praktyczny na kat. AM,
- instruktor prowadzący obowiązkowo na egzaminie kat B,
- warsztaty instruktorskie co 2 lata
- wprowadzenie nowego przedmiotu “Wychowanie komunikacyjne”. Przedmiot miałby obowiązywać w IV klasie szkoły podstawowej, a jego zakończeniem byłby egzamin na kartę rowerową,
- kontrola w OSK przeprowadzana przynajmniej raz na dwa lata (a nie co roku),
- kontrolę w OSK może przeprowadzać osoba mająca uprawnienia egzaminatora lub instruktora i przynajmniej 5-letnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu,
- koniec z bezterminową teorią. Testy na prawo jazdy trzeba będzie zdawać co roku – w przypadku niezdania egzaminu praktycznego. Poprzednio obowiązywał 6-miesięczny okres ważności egzaminów teoretycznych, dziś są one ważne bezterminowo,
- OSK musi mieć wyłącznie do swojej dyspozycji salę wykładową, plac manewrowy, pojazdy szkoleniowe – czyli infrastruktura odpowiednia do zakresu prowadzonego szkolenia,
- koniec z super OSK. W to miejsce wprowadza się Rejonowy Ośrodek Szkolenia realizujący zadania z zakresu kursów kandydatów na instruktorów i wykładowców, warsztaty dla instruktorów nauki jazdy – zlecone przez Wojewodę.
- egzamin praktyczny przeprowadzany na pojeździe OSK lub Rejonowego Ośrodka Szkolenia,
- wysokość opłaty egzaminacyjnej uzależniona od tego, kto użycza pojazd egzaminacyjny OSK czy Rejonowy Ośrodek Szkolenia,
- zmiana samochodów egzaminacyjnych nie szybciej niż raz na 5 lat,
No i jak Wam podobają się proponowane zmiany?
Wymienione wyżej pomysły przekute mają być oczywiście mają być w stosowne przepisy aktów prawnych. Ciekawy jaki będzie ich finalny kształt, gdyż jak wiadomo diabeł (albo diabły) tkwi w szczegółach. Oczywiście nie wiadomo też które z tych propozycji zostaną włączone do nowych przepisów w zakresie szkolenia i egzaminowania
W pierwszej połowie tego roku wybuchł mały skandalik, związany z propozycjami takich zmian:
- infrastruktura osk na własność – co w praktyce oznacza zakaz współdzielenia placu manewrowego
- obowiązkowe uczestnictwo instruktora na egzaminie
- rezygnacja z e-learningu
- ustalenie ceny minamalnej
- utajnienie bazy pytań egzaminacyjnych
- zmiana sposobu oceniania podczas egzaminu teoretycznego – wprowadzenie punktacji
- centralizacja – przejęcie ośrodków egzaminowania pod administrację rządową
- powołanie Biura do spraw Szkolenia i Egzaminowania działającego przy wojewodach
- zmiana sposobu finansowania WORD – pieniądze za egzaminy miałyby trafiać do budżetu państwa.
Ministerstwo oficjalnie odcięło się od tych pomysłów.