To już pewne. Okres próbny nie wejdzie w zakładanym terminie, czyli 4 czerwca 2018. Wejście w życie nowych przepisów zostało przełożone już 5. raz.
Projekt ustawy przesuwający wejście w życie okresu próbnego (zielony listek, obowiązkowe szkolenia dla młodych kierowców, ograniczenia dla młodych kierowców) poniżej. O zamiarze przesunięcia nowych przepisów pisaliśmy wcześniej, dziś mamy potwierdzenie i konkretne działania.
Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw znalazł się już na stronach Rządowego Centrum Legislacji, a jego wnioskodawcą jest ministerstwo cyfryzacji. Jak czytamy w uzasadnieniu:
Projektowana ustawa, sankcjonuje etapowe podejście do wdrożenia zmodernizowanego systemu CEPiK2.0 i stanowi kontynuację działań legislacyjnych zainicjowanych ustawą z dnia 15 września 2017 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1926).
Celem niniejszej nowelizacji jest optymalizacja działań związanych z wdrożeniem systemu CEPiK2.0 i wyeliminowanie ryzyka związanego z jednoczesnym uruchomieniem wszystkich jego funkcjonalności oraz integracją i komunikacją z ponad 60 grupami Interesariuszy, w części dotyczącej CEK a także uzupełnienie, doprecyzowanie i uspójnienie przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw”. Projekt zakłada uruchamianie funkcjonalności systemu CEPiK2.0 w następstwie komunikatu ogłaszanego przez ministra właściwego ds. informatyzacji określającego terminy wdrożenia dla poszczególnych rozwiązań technicznych
… i dalej uzasadnienie wymienia zakres tych rozwiązań (uzasadnienie też do pobrania pod artykułem).
Diabeł tkwi w szczegółach
…a szczególnie diabelski jest ten zapis:
Projekt zakłada uruchamianie funkcjonalności systemu CEPiK2.0 w następstwie komunikatu ogłaszanego przez ministra właściwego ds. informatyzacji określającego terminy wdrożenia dla poszczególnych rozwiązań technicznych.
A to z kolei oznacza, że uruchomienie odpowiedniego etapu w systemie CEPIK 2.0 – a przez to i okresu próbnego może nastąpić… z zaskoczenia, drogą… komunikatu.
Uważa się też, że zmiany w prawie jazdy mogą być przeprowadzone i bez CEPIK-u. Interia.pl donosi, że
Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w listopadzie 2016 roku dokonało analizy, na podstawie której wynika, że jest to jak najbardziej realne. Tak naprawdę od 2013 roku nic się nie zmieniło, a pierwotny termin rozpoczęcia był stale przesuwany. Na zmianę przepisów czekamy już pięć lat, a Ministerstwo Cyfryzacji po raz kolejny było zmuszone przesunąć datę modyfikacji ze względu na opóźnienia wynikające z niedokończoną pełną wersją systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Na jakim etapie jest projekt?
Obecnie cytowany wyżej projekt jest na etapie uzgodnień międzyresortowych. W dalszej kolejności trafi na obrady Rady Ministrów (1 marca najbliższy). Później pozostaje jedynie szybka ścieżka legislacyjna, znana np z tego: Od kiedy okres próbny? Posłowie przyjęli ustawę. Wszyscy za.
Nie sądzimy, aby posłowie projekt ustawy odrzucili 🙂
Tak jak spekulowano powodem przesunięcia przepisów wdrażających okres próbny miały być problemy z wdrożeniem CEPIK 2.0 jakie wystąpiły w chwilą jego wdrożenia w listopadzie 2017 r. Uruchomienie CEPIK-u zrodziło ogromne problemy o których przekonali się na własnej skórze kierowcy i urzędnicy w całym kraju. Czytaj CEPIK 2.0 padł. System uruchomiono dziś.
Do pobrania
http://ministerstwonaukijazdy.pl/nieograniczony-dostep-nagran-egzaminow-prawo-jazdy/
Okres próbny funkcjonuje już w wielu krajach. Wielka Brytania rozważa zakaz jazdy nocą dla młodych kierowców. Jakie ograniczenia dotykają kierowców w innych krajach? Czytaj: Zakaz nocnej jazdy dla młodych kierowców?