Spokojnie, masz dobre tabletki. Ale te szalone przepisy naprawdę wejdą lub chcą aby tak się stało

 

Kodeks drogowy jest już odrobinę jak Telezakupy: „Posiadając prawo jazdy kategorii B możesz kierować nie cztero-, nie trój-, ale i dwukołowcem”. Taka promocja. Nowe przepisy – przynajmniej w zakresie trójkołowców wywalczył Paweł Kukiz i przyjaciele (to znaczy posłowie z ugrupowania Kukiz15), ale prawdziwe szaleństwo może się dopiero zacząć.

Możesz jeździć bez prawa jazdy

Ktoś na naradzie w ministerstwie infrastruktury powiedział „kierowcy po ukończeniu kursów brakuje często nie tyle umiejętności, ile obycia za kierownicą. Nie wszyscy po zaliczeniu wymaganych 30 godzin czują się pewnie i swobodnie. Dlatego chcemy dać możliwość odbywania dodatkowych jazd z opiekunem”, a mówiąc ostatnie słowa już krzyczał.

Zaproponowana zmiana w przepisach padła zupełnie na serio.

Jedną z proponowanych zmian w przepisach dotyczących szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, było umożliwienie jazdy po kursie w nauce jazdy ale jeszcze przed egzaminem w ośrodku ruchu drogowego.

Aby odbywać takie samodzielne jazdy trzeba by było będzie spełnić dwa warunki:

  1. Młody kierujący musi ukończyć szkolenie w nauce jazdy
  2. Jazda musi odbywać się jedynie pod okiem spokrewnionego w 1. stopniu (ojciec / matka / prawny opiekun). Osoba pod opieką której musiałaby odbywać się jazda musiałaby mieć prawo jazdy przynajmniej od 5 lat.

Prawo jazdy 2019: wszystkie zadania egzaminacyjne

Zabranie kasy WORD-om poprawi zdawalność

WORD-y ma czekać rewolucja, bowiem nadzór nad ich funkcjonowaniem zostanie przeniesiony z reprezentanta władzy samorządowej na przedstawiciela władzy centralnej czyli z marszałka na wojewodę.

W ślad za tym zmieniony zostanie sposób finansowania WORD-ów, dzięki czemu ośrodkom ruchu drogowego przestanie opłacać się oblewanie kandydatów na kierowców.

Dlaczego zmieniono zasady? Bo NIK uznała, że rozpiętość w zdawalności praktyki jest zbyt wielka, aby nie była podejrzana. Nikt jednak nie zwrócił uwagi na to, że rozbieżności w zdawalności teorii jest równie duża. Czytaj: Radio Maryja: Będą zmiany w finansowaniu WORD?

Nie będzie szkoleń dla młodych kierowców. No prawie

Nie udało się zrewolucjonizować szkolenia młodych kierowców. Co miało ich czekać?

  • Okres próbny: miał obowiązywać młodych kierowców przez pierwsze 24 miesiące od daty wydania uprawnień. Przez pierwsze 8 miesięcy nie będą oni mogli przekraczać 50-tki na obszarze zabudowanym i 80 poza nim. Prędkość maksymalna na autostradach i drogach ekspresowych ograniczona będzie do 120 km/h.
  • W okresie próbnym młody mógł popełnić najwyżej dwa wykroczenia.
  • Możliwość wydłużenia okresu próbnego o kolejne 2 lata, jeśli w czasie jego trwania młody kierowca popełni 2 wykroczenia drogowe.
  • Cofanie uprawnień do kierowania w przypadku popełnienia 3 wykroczeń w trakcie okresu próbnego.
  • Konieczność oznakowania pojazdu zielonym listkiem.
  • Obowiązkowe płatne szkolenia teoretyczne pomiędzy 4 a 8 miesiącem od daty uzyskania uprawnień. Kurs ma trwać 2 godziny i ma być przeprowadzany w WORD.
  • Obowiązkowe płatne szkolenie praktyczne przeprowadzane w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy: 1 godzina.
  • Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem samochodu.

Z biegiem czasu najpierw zrezygnowano ze szkoleń teoretycznych, by w rezultacie zrezygnować ze szkoleń w ogóle. Szkolenia miały nie być takie tanie, prawdziwym problemem jednak była lokalizacja Ośrodków Doskonalenia Techniki Jazdy, których w części kraju nie ma wcale.

Obowiązkiem szkolenia objęci mają być jedynie ci z młodych kierowców, którzy w okresie dwóch lat popełnią dwa wykroczenia w ruchu drogowym.

testy na prawo jazdy zdamyto

W testach na prawo jazdy musi być więcej pytań z pierwszej pomocy

Ministerstwo Infrastruktury zauważyło, że polscy kierowcy w odniesieniu do pojazdu uprzywilejowanego zachowują się jak kury na jezdni – czyli kompletnie głupieją. Uznano, że na egzaminach teoretycznych powinno pojawić się więcej pytań z pierwszej pomocy, a konkretnie z zagadnień dotyczących korytarzy życia.  Resort infrastruktury ustami Andrzeja Adamczyka przyznał:

Chcemy, aby pytania dotyczące korytarzy życia znalazły się w puli pytań egzaminu na prawo jazdy

Aby tak się stało, korytarze życia muszą być wprowadzone do kodeksu drogowego. Tak miało się stać w 2019 roku, jednak nowelizacja ustawy prawo o ruchu drogowym w tym zakresie podobno wejdzie w życie już pod koniec 2018 roku.

Zmiany w testach na prawo jazdy

W 2019 roku testy na prawo jazdy odrobinę, albo trochę zmienią się. Cześć zmian wymuszona zostanie zmianami w prawie, te większe polegać mają na dodaniu do bazy egzaminacyjnej nowych pytań, a te, już znajdują się w posiadaniu komisji weryfikacyjnej działającej przy ministerstwie infrastruktury.

Przez ostatni czas więcej pytań z testów na prawo jazdy wypada niż zostaje do nich dodana.

Egzaminator może złapać za kierownicę

Wbrew przekonaniu większości zdających egzamin na prawo jazdy, złapanie kierownicy przez egzaminatora wcale nie musi oznaczać wyniku negatywnego egzaminu na prawo jazdy – tak uznał sąd:

Nie budzi żadnych wątpliwości to, że osoba przystępująca do egzaminu na prawo jazdy jest dopiero „kandydatem na kierowcę”, pozbawionym doświadczenia i umiejętności pozwalających wprawnemu i doświadczonemu kierowcy zareagować intuicyjnie na trudną sytuację drogową. Takie umiejętności nabywa się bowiem w miarę przejechanych samodzielnie kilometrów. Brak takiego doświadczenia i kwalifikowanych umiejętności nie uniemożliwia jednak zdania egzaminu na prawo jazdy.

Więcej o tym: Złapanie za kierownicę przez egzaminatora wcale nie musi oznaczać oblanego egzaminu.

Prawo jazdy od 17 lat?

Proponowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany w przepisach mają dać możliwość rozpoczęcia kursu nauki jazdy już w wieku 17 lat. Dziś taką możliwość mają ci, którym do 18-tki brakuje trzech miesięcy.

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek

Przedstawiciel resortu infrastruktury chciał zakazu wyprzedzania ciężarówek przez ciężarówki. Zakaz miałby obowiązywać na drogach krajowych i autostradach.

W rozmowie z RMF FM Minister przyznał:

Uważam, że po wielu miesiącach apeli i różnego rodzaju monitów do Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego warto zastanowić się nad zmianą przepisów

Minister zainspirowany niemieckimi przepisami chciał podobne wprowadzić w Polsce. Tam za wyprzedzanie, które trwa dłużej niż 45 sekund można dostać mandat w wysokości 100 euro.

Zakaz nocnej jazdy dla młodych kierowców

Tak, wiem. Brzmi to równie kuriozalnie co zakazanie kurczakom przechodzenia przez jezdnie, a musicie wiedzieć, że oba te dziwne przepisy mają poprawić bezpieczeństwo, choć nie w Polsce. W odniesieniu do zakazu nocnej jazdy – pomysł dotyczył Wielkiej Brytanii:

Zbyt dużo osób traci życie na drogach z powodu kierowców, którzy jeszcze nie mają dużego doświadczenia w prowadzeniu. Dlatego trzeba się temu przyjrzeć

Tam też doszło do naprawdę rewolucyjnych zmian:

Mamy jedne z najbezpieczniejszych dróg na świecie, ale nie ustajemy w staraniach, by uczynić je jeszcze bardziej bezpiecznymi.

Najnowsze badania wykazały, że ponad połowa kierowców w Wielkiej Brytanii korzysta z GPS, a skoro tak, to przyszły kierowca musi zostać przeegzaminowany z wykorzystania nawigacji:

Korzystanie z nawigacji satelitarnej daje solidne podstawy do obaw, że młodzi i niedoświadczeni kierowcy łatwiej się w ten sposób rozpraszają, a to jest jedna z głównych przyczyn wypadków.

Brytyjczycy zrezygnowali też z jazdy pasem ruchu na egzaminie. Może warto przyjąć model brytyjski?

Jedno jest pewne, stres podczas egzaminu na prawo jazdy 2019 nie zmieni się, ale można sobie z nim poradzić

Czytaj też