Tak wygląda trening w ODTJ

 

Zmiany dla młodych kierowców najprawdopodobniej prędko nie wejdą, a już na pewno nie 4 czerwca 2018. Nowe przepisy miały zmusić przyszłych kierowców do obowiązkowych szkoleń w zakresie min techniki jazdy. Jak wygląda profesjonalny trening w ODTJ? Właśnie tak.

Okazuje się, że co dziesiąty kierowca kwalifikuje się do ponownego przeszkolenia i to wcale nie z powodu braku znajomości zasad ruchu drogowego – chodzi o właściwą pozycję za kierownicą. A przecież właściwe ustawienie fotela i lusterek jest jednym z elementów egzaminu na prawo jazdy.

Zimny łokieć

Zimny łokieć lub ekierka, jednoręki bandyta, mydełko Fa (pchanie kierownicy zamiast jej ciągnięcia) – to tylko niektóre grzechy kierowców, którzy nie wiedzą, jak powinni siedzieć za kierownicą. Co ciekawe, celują w tym kierowcy, albo bardzo młodzi wiekiem, albo tacy, którzy za kółkiem czują się zbyt pewnie. Najwyraźniej, wychodząc z założenia, że odprężona pozycja jest mniej męcząca, zanadto odchylają oparcie fotela. Niektórzy do tego stopnia, że oglądają świat przez boczną… tylną szybę.

„Żaden mężczyzna nie przyzna się, że jest kiepskim kochankiem lub kierowcą”

Z obowiązkowych szkoleń serwowanym młodym kierowcom nie wyszło póki co nic.  Niezależnie od ustawowego przymusu na szkolenie warto, a nawet należy zapisać się dla własnego i cudzego bezpieczeństwa.

6 godzin szkolenia za 350 zł

Szkolenie z techniki jazdy organizowane przez firmę Auto-Holik odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury ODTJ w Lublinie. W jego ramach odbywają się wykłady -20% czasu szkoleniowego, oraz zajęcia praktyczne-80% szkoleniowego. W przypadku planowanych  obowiązkowych szkoleń, zajęcia teoretyczne miały stanowić niemal 70% całego czasu szkoleniowego. Pozostałe 30 % szkolenia postanowiono przeznaczyć na praktykę.

Co ciekawe komercyjne i dobrowolne szkolenie z techniki jazdy jest… tańsze od tego obowiązkowego. Koszt obowiązkowego szkolenia dla młodych  kierowców oszacowano na 300 zł (przypomnijmy – to zaledwie 3 godziny szkolenia).  Szkolenia Auto-Holika (trwające 6 godzin!) odbywają się na torze ODTJ Lublin z wykorzystaniem płyt poślizgowych i kosztuje… 350 zł. Uwaga nie 4 czerwca, a 27 maja wchodzą zajęcia na ODTJ!

Będzie można jeździć bez prawa jazdy i egzaminu

Szkolenie obejmuje:

  • ustawienie pozycji za kierownicą, prawidłowe ustawienie fotela i kierownicy
  • slalom I-ćwiczenie pracy rąk na kierownicy, skręt typu manerwowego
  • slalom II- prawidłowa technika pokonywania skrętu z wykorzystaniem środka ciężkości samochodu; ćwiczenie pracy rąk na kierownicy
  • skręt typu awaryjnego
  • hamowanie awaryjne-ocena odległości drogi hamowania oraz czasu reakcji kierowcy
  • hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody-prawidłowa ocena prędkości i odległości od przeszkody podczas hamowania oraz prawidłowa technika skrętu

A oprócz tego coś, co wszyscy lubią najbardziej czyli POŚLIZGI!

Te bardziej i mniej kontrolowane 😉

Szkolenie prowadzone jest przez instruktorów doskonalenia techniki jazdy (min przez kierowcę wyścigowego) i odbywa się z wykorzystaniem samochodu uczestnika szkolenia.

Właściwa pozycja za kierownicą – banał?

Gdy… …grozi Ci…
Siedzisz zbyt blisko kierownicy
Brak możliwości szybkiej reakcji – łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz „nokaut” w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy
Siedzisz za daleko
Utrudnione obracanie kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie)

Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa
Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka  towarzyszy uderzeniu bez zapiętego pasa

Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek
Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem)

Gdzie można zapisać się na szkolenie w ODTJ? Oto katalog firm i instytucji oferujących szkolenia z zakresu doskonalenia techniki jazdy.

testy na prawo jazdy

Czytaj też