Skip to main content

Zdawalność egzaminów teoretycznych na prawo jazdy pomału rośnie. W wielu WORD testy na prawo jazdy za pierwszym razem zdaje ponad 50 procent kursantów. Jak zdać testy na prawo jazdy? Czy egzamin teoretyczny naprawdę jest trudny?

Zdawalność egzaminów teoretycznych jest oczywiście różna w rożnych ośrodkach egzaminowania – chociaż baza egzaminacyjna w całym kraju obowiązuje ta sama. Liczyć się trzeba z małym spadkiem zdawalności w 2018 roku, kiedy do puli egzaminacyjnej zostaną dodane nowe pytania.

Ustalmy coś: Egzamin teoretyczny to najłatwiejsza część egzaminu na prawo jazdy. To jeden z tych egzaminów, przed którym:

  1. Znasz wszystkie pytania
  2. Znasz prawidłowe odpowiedzi

Oczywiście oba te warunki muszą być spełnione, jeśli masz dostęp do odpowiedniej puli egzaminacyjnej, a nie zbioru testów na prawo jazdy opracowanego przez w miarę bystrego gimnazjalistę, albo średnio sprytnego biznesmena (zatrudniającego do roboty przy programowaniu w miarę sprytnego gimnazjalistę), który postanowił przytulić trochę grosza ze sprzedaży testów na prawo jazdy.

Czy testy na prawo jazdy są trudne?

Z całą pewnością poziom ich zdawalności nie idzie w parze z ich trudnością czy „podchwytliwością” pytań. Baza egzaminacyjna jest tak duża, że trudno jest wkuć ją na pamięć, a pytania trzeba po prostu rozumieć.

Co ciekawe, w zestawieniach najtrudniejszych pytań, które publikuje systematycznie zdamyto królują pytania, które wymagają… dokładnego doczytania.

Naprawdę zachęcamy do zapoznania się z tymi „najtrudniejszymi” pytaniami z testów na prawo jazdy.

I jeszcze jedno

Oczywiście dostęp do pytań to nie wszystko. Trudno jest przygotować się do egzaminu bez znajomości zagadnień teoretycznych. Zatem zanim usiądziesz do testów na prawo jazdy warto zajrzeć do podręcznika lub e-podręcznika. Wklepanie całej bazy (jeśli to jest możliwe w ogóle) nie jest najlepszym pomysłem, a uczestnictwo w egzaminie w trybie: „a możne się uda” jest po prostu głupie. Jeśli nawet za którymś razem uda się, to braki w teorii wcześniej czy później wyjdą na egzaminie praktycznym. Nie wspominając już o samodzielnych jazdach. Na drodze nie da się zatrzymać i doczytać w książce. Musisz wiedzieć  jak poradzić sobie w danej sytuacji na już, a często tą sytuację przewidzieć i mieć gotowy schemat postępowania.

Jak zdać egzamin teoretyczny?

No dobra. Przygotowanie teoretyczne to nie wszystko. Niestety często popełnianymi błędami są te, które nie wynikają z braku przygotowania:

  1. Pośpiech. Na rozwiązanie testu masz 25 minut. Jestem pewien, że nigdy (a jeśli już to na samym początku nauki) czasu Ci nie zabrakło. Więc po co spieszyć się? Fakt, statystyki zdamyto.com pokazują, że niektórzy użytkownicy test na prawo jazdy rozwalają w… niecałe 2 minuty, wykręcając średnią ilość błędu na poziomie…  0.0093. To level expert. Tobie wystarczy „normal”. WORD Jelenia Góra pokusił się kiedyś o opracowanie zestawienia z którego wynikało, że najszybciej rozwiązywane testy na prawo jazdy to te odnoszące się do… oblanych egzaminów. Czasu na rozwiązanie testu jest naprawdę duuuużo!
  2. Niedoczytanie pytania. W bazie egzaminacyjnej są pytania, które wymagają dokładnego przeczytania ich treści (np. to odnoszące się do nieprawidłowego poziomu oleju, czy skrzyżowań o ruchu okrężnym ze znakiem c-12). Czasem jedno słowo odwraca kompletnie treść i sens pytania.
  3. Efekt owczego pędu. To zjawisko występujące w ekonomii, niestety ma swój odpowiednik na egzaminach teoretycznych. Roboczo nazwijmy je „Syndromem jagnięcego galopu”. Polega to na tym, że sugerujecie się skończeniem testu przez innych współzdających, a to wzmaga w Was pośpiech. Czyli wracamy do pkt 1. i 2.
  4. Nie zapisuj się na egzamin, jeśli nie jesteś do niego przygotowany/a.

Jak przygotować się do egzaminu teoretycznego?

  1. Poczytaj książkę lub e-podręcznik.
  2. Ucz się pytań działami.
  3. Czytaj uzasadnienia do odpowiedzi. Jeśli nie rozumiesz go – poszukaj w książce. Jeśli odpowiedź nadal jest dla Ciebie niejasna – spytaj instruktora. (Jeśli Twój instruktor odpowie: „Cicho! Skup się lepiej na jeździe!”, to oznacza, że jest głupkiem i lepiej czym prędzej go zmienić na innego).
  4. Odnotowuj trudne pytania, albo sprawdź statystyki najtrudniejszych dla Ciebie pytań. Zdamyto udostępnia takie statystyki każdemu.
  5. Rozwiązuj te działy / pytania, które sprawiają Ci najwięcej problemów.
  6. …dopiero wtedy spróbuj swoich sił w egzaminie próbnym.
  7. Dobrze, jeśli interfejs Twoich testów na prawo jazdy jest identyczny, lub maksymalnie zbliżony do tego, który funkcjonuje w ośrodki egzaminowania. To na pozór element bez znaczenia, jednak widok „czegoś innego” na egzaminie może poważnie zestresować (i stresuje!), a stres niestety odgrywa ogromną rolę na egzaminie.

A ty masz jakiś swój sposób na otwarcie słoika ogórków?

One Comment

  • Klaudia Kucia pisze:

    Wszystko w sumie dobrze, ciekawy wpis ale ja uwazam ze jesli sie ma dobra szkole nauki jazdy tak jak ja Autojar w Wawie na Kabatach to dodatkowe robienie testow jest zbedne, chyba ze dzien przed egzaminem w ramach powtorki.. Ale ja ogolnie jestem zdania ze niepotrzebnie sie stresowac. Dobra szkola to duza wiedza a duza wiedza to duza zdawalnosc 🙂

Leave a Reply

Close Menu

Wow look at this!

This is an optional, highly
customizable off canvas area.

About Salient

The Castle
Unit 345
2500 Castle Dr
Manhattan, NY

T: +216 (0)40 3629 4753
E: hello@themenectar.com

Wow look at this!

This is an optional, highly
customizable off canvas area.

About Salient

The Castle
Unit 345
2500 Castle Dr
Manhattan, NY

T: +216 (0)40 3629 4753
E: hello@themenectar.com