Wznowienie produkcji WSK coraz bliżej. Projekt przywrócenia marki motocykli WSK zaczyna nabrać kształtów. Wiemy już jakie silniki będą montowane w nowej “Wuesce”.
Nad koncepcją WSK pracowano ok 2 lat. Już za rok ma ma zostać pokazany kompletny projekt, a za dwa lata pierwszy prototyp.
Silnik
Na początku WSK ma być wyposażana w silnik o pojemności 125 cm sześć i mocy 24 KM. Model WSK M06B3 z podobnej pojemności wyciągał zaledwie… nieco ponad 7 KM mocy. Co ciekawe projekt silnika jest już gotowy.
Czyli nowa WSK będzie miała własny a nie zaadaptowany silnik!
W planach są też wersje znacznie silniejsze z silnikiem o pojemności:
- 250 cm sześć.,
- 500 cm sześć.,
- 1000 cm sześć.
Maszyna wyposażona w pierwszy z nich ma być wyposażona w 5-biegową skrzynię biegów i rozwijać moc 45 KM. Najmocniejszy z silników ma współpracować z przekładnią CTV i rozwijać… 180 KM (sic!).
Wersje
Zaplanowano produkcję różnych wersji motocykla od turystyczną, poprzez rekreacyjną po sportową.
Plan przewiduje produkcje wersji 1- i 2-osobowych.
Przypomnijmy, że w reaktywację motocykla WSK zaangażowało się miasto Świdnik – mimo, że to nie tam ma być produkowany. Potwierdzono, że znalazło się kilka firm chcących sfinansować reaktywację motocykla WSK.
Produkcja
Niestety WSK Świdnik nie jest w stanie rozpocząć produkcji – ze względów biznesowych. Zakład należący do grupy Leonardo jest zaangażowany w produkcję śmigłowców. Chęć produkcji złożył już dawno lubelski Ursus. Dziś jeszcze nie wiemy który z zakładów podejmie się produkcji, wiadomo jednak, że produkcja zostanie zlokalizowana na Lubelszczyźnie.
Polski motocykl
Gdy w 31 października 1985 roku z linii produkcyjnych schodziła ostatnia WSK, była ona zarazem ostatnim motocyklem produkowanym w Polsce. Dziś ma szansę być… pierwszym polskim motocyklem. Planuje się bowiem, że w 90 procentach będzie to polska konstrukcja. To naprawdę doskonały wynik, jeśli założenia zostaną spełnione.
Przez 30 lat produkcji motocykla WSK świdnicki zakład opuściło ponad 1,6 mln maszyn w różnych wersjach.
Projekt wznowienia produkcji motocykla WSK będzie realizowany przez Lubelski Klaster Motoryzacyjny i Maszynowy. W projekt zaangażowana jest też Politechnika Lubelska oraz Klub Miłośników Techniki.
Zlot motocykli WSK 2017