Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowało nowelizację ustawy prawo o ruchu drogowym. Niewiadomo czym podyktowane są zmiany w ustawie, resort nie podparł się żadnymi analizami uzasadniającymi je.
Ministerstwo chce wykreślenia art. 20 ust. 1a dotyczącego ograniczenia prędkości podczas jazdy od zmierzchu do świtu:
Jest | Nowelizacja |
Art. 20. 1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 5.oo-23.oo wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 23.oo-5.oo wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h. |
Art. 20.1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. (uchylony) 2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.” |
Ministerstwo zmienia, posłowie pytają
Proponowane zmiany zmierzać mają w kierunku dalszej poprawy bezpieczeństwa, w szczególności pieszych, jako niechronionych uczestników ruchu drogowego. W uzasadnieniu projektu powołującego się na naukowe badania wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście skutków zdarzeń drogowych.
Posłowie Iwona Michałek i Grzegorz Piechowiak pytają ministra infrastruktury i budownictwa:
1. Jakie analizy badawcze, z jakich ośrodków i czyjego autorstwa wskazują, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście skutków zdarzeń drogowych i zmniejszenia obrażeń ofiar wypadków drogowych?
2. Czy Ministerstwo posiada dane statystyczne z ostatnich lat, z których wynika do ilu wypadków drogowych w obszarze zabudowanym doszło w godzinach od 5.00 do 23.00, a do ilu w godzinach od 23.00 do 5.00 rano z podziałem na ofiary śmiertelne oraz sprawców będących pod wpływem alkoholu?
3. Ilu z ofiar tych wypadków stanowili piesi?
4. Czy Ministerstwo posiada dane odnośnie ekonomicznych aspektów nowelizacji art. 20 ust. 1 a ustawy Prawo o ruchu drogowym?
5. Ile kilometrów nowych dróg ekspresowych, autostrad i obwodnic powstało w okresie od 2004 r. do września 2016r. i w jaki sposób odciążyły one obszary zabudowane?
Pobierz:
- Interpelacja nr 6659 do ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym
- Odpowiedź na interpelację nr 6659 w sprawie projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym
Liczba wypadków nocą spada
Pierwotne założenie ustawodawcy było takie, że nocą, w godzinach od 23 do 5 ruch na drodze – w tym ruch pieszych jest znikomy. Można więc (jeszcze) odrobinę „przycisnąć” do 60-ki w tych godzinach podczas jazdy na obszarze zabudowanym. Teraz resort chce zniesienia tego przepisu tłumacząc chęcią „dalszej poprawy bezpieczeństwa, w szczególności pieszych, jako niechronionych uczestników ruchu drogowego”.
Jak jest naprawdę?
- Liczba pieszych, którzy ponieśli śmierć podczas wypadku na obszarze zabudowanym spadła w ciągu ostatnich 5 lat o 43 procent, a liczba rannych zmniejszyła się o 25 procent.
- Ogólna liczba wypadków w godzinach od 23 do 5 zdecydowanie spadła w ciągu ostatnich 5 lat
Gazeta Prawna zwróciła się z zapytaniem do ministerstwa infrastruktury jak statystyki wypadkowe mają się do planów obniżenia obowiązujących ograniczeń prędkości. Do dziś resort nie udzielił odpowiedzi. Gazecie udało się nieoficjalie ustalić, w tej sytuacji najprawdopodobniej rząd wycofa się z swoich planów.
Źródło danych liczbowych policja.pl